Foto: Ulf Palm

Vika kyrka

Välkommen till Vika - Hosjö församling! Vika kyrka och församlingshem (Sockenstugan) ligger centralt i Vika. Församlingen ingår i Svenska kyrkan Falun, Falu pastorat. Vika kyrka är öppen för besök och enskild andakt måndag – söndag 10-16.

På gång i Svenska kyrkan Falun

Här hittar du aktuella annonser, gudstjänster, konserter och annat som händer just nu i kyrkan nära dig

Musik och kör

Musik har en central plats i Svenska kyrkan och dess gudstjänstliv. Här finns körer för alla åldrar och inriktningar. Här erbjuds även konserter i olika genrer.

Gemenskapsträffar för alla åldrar

BARNVERKSAMHET, UNGDOM, TRÄFFAR FÖR DAGLEDIGA

Öppettider Vika och Hosjö kyrkor

Kyrkorna är öppna för en lugn stund, ljuständning och bön. Välkommen in!

Öppettiderna kan variera något. Vi håller öppet i möjligaste mån följande tider:

Vika kyrka

Måndag – söndag 10.00 – 16.00
Lördag – söndag 10.00 – 16.00

Hosjö kyrka

Tisdag – fredag 10.00 – 16.00

församlingens verksamhet

Vill du veta mer om församlingens verksamhet för barn, unga och vuxna, gudstjänster och konserter? All information om församlingarnas verksamheter har vi samlat på den gemensamma hemsidan www.svenskakyrkan.se/falun

Du kan också följa oss på Facebook https://www.facebook.com/svenskakyrkanfalun/ Instagram instagram.com/svenskakyrkanfalun  och Youtube, Svenska kyrkan Falun

Kontakt och bokning

Vill du komma i kontakt med oss för bokning av samtal, dop, vigsel eller begravning, ring växeln tel. 023-70 20 00 måndag-fredag 08.00-16.00 eller falu.pastorat@svenskakyrkan.se

Kontaktuppgifter till personal och förtroendevalda hittar du nedan.

Postadress: Svenska kyrkan Falun, Vika-Hosjö församling, Kristinegatan 11, 791 71 Falun

Besöksadress Vika kyrka och församlingshemmet (Sockenstugan): Vikavägen 128, 791 95 Falun

Besöksadress Hosjö kyrka, församlingshemmet och Kyrkskolan: Kyrkvägen, 791 46 Falun

lokaler att hyra

Är du intresserad av att hyra församlingens lokaler för större eller mindre sällskap, möte eller konferens? För mer information klicka här.

Om Vika kyrka

Den nuvarande kyrkan stod färdig omkring 1470 och är uppförd av gråsten och tegel. Vika kyrka är framför allt känd för sina kalkmålningar och medeltida träskulpturer.

Gå en virtuell vandring i Svenska kyrka Faluns kyrkor och kapell

Letar du efter rätt kyrka för dop eller vigsel eller vill du studera kyrkorummet närmare? Med panoramabilder kan du enkelt se dig omkring, studera kyrkorummet lite närmare och zooma in detaljer. Klicka på länkarna nedan.

Personal Vika-Hosjö församling

Församlingsrådet Vika-Hosjö församling

Församlingsrådet är församlingens styrelse. Det består av förtroendevalda som utses av kyrkofullmäktige på förslag från församlingens medlemmar.