Stöd och hjälp

NÅGON ATT PRATA MED, STÖD I SORG, SAMTALSGRUPPER

Svenska kyrkan har många mötesplatser där vi tillsammans reflekterar över vad som är viktigt i livet. Hur du kan hantera glädje, sorg och livets upp- och nergångar.

Behöver du någon att prata med?

Om du är ledsen, rädd, orolig eller känner dig ensam. Eller om du bara vill prata med någon som lyssnar. Vem du än är - barn, ung eller vuxen - är du alltid välkommen att kontakta oss. Du behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan för att ta kontakt. Vi nås via telefon, mejl och chatt.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Stöd för dig i sorg

Svenska kyrkan Falun och Sjukhuskyrkan vid Falu lasarett erbjuder bland annat stödgrupper i sorg.

Familjerådgivningen

Svenska kyrkans familjerådgivning i Falun är till för familjer, par och enskilda som har svårigheter i sina nära relationer.

En man i rutig skjorta ler mot kvinnan bredvid. En kvinna med röd blus syns suddigt i bakgrunden.

Samtalsgrupper kring NPF-diagnos

Du är inte ensam. Vi träffas och samtalar om hur diagnosen NPF påverkar dig.

Sjukhuskyrkan Falun

Vi finns till som samtalspartner för dig som patient, närstående eller personal, oavsett tro eller livsåskådning.

Högskoleprästen

Prästen på Högskolan finns till för dig som är student eller arbetar vid Högskolan Dalarna i Falun och Borlänge.

Häktesprästen

Häktesprästen är en samtalspartner, själavårdare och medmänniska till alla intagna och finns tillgänglig för enskilda samtal.

Tid för reflektion

FÖRELÄSNINGAR, RETREATER, SAMTALSGRUPPER, PILGRIM

En låda tepåsar står bredvid några muggar med Svenska kyrkans emblem.

Enkelt samtal om tro och liv

Vid flera tillfällen under veckan finns mötesplatser där vi samlas kring en enkel fika och samtalar om livets stora och små frågor.

Ekonomiskt stöd

Diakonipengen - en mottagning för ekonomiskt stöd

Svenska kyrkan Falun kan ge ekonomiskt stöd till behövande som bor i Aspeboda, Grycksbo, Falu Kristine, Stora Kopparberg eller Vika-Hosjö församling. Här hittar du information om hur du gör en ansökan. Ansökningstiden är 15 januari - 15 maj samt 1 september - 30 november.

Fonder och stiftelser

Diakonipengen fördelar pengar ur församlingarna i Svenska kyrkan Faluns alla fonder och stiftelser. Du behöver inte göra någon separat ansökan till en speciell fond/stiftelse, utan alla ansökningar görs direkt hos Diakonipengen.

Fler mötesplatser i Svenska kyrkan Falun

Gemenskapsträffar för alla åldrar

BARNVERKSAMHET, UNGDOM, TRÄFFAR FÖR DAGLEDIGA

Kontakta expeditionen (Växeln och bokningen)