Foto: Magnus Aronson/IKON

Behöver du någon att prata med?

Om du är ledsen, rädd, orolig eller känner dig ensam. Eller om du bara vill prata med någon som lyssnar. Vem du än är - barn, ung eller vuxen - är du alltid välkommen att kontakta oss. Du behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan för att ta kontakt. Vi nås via telefon, mejl och chatt.

Det kan finnas många anledningar till att man behöver en medmänniska att prata med. Vardagen kan vändas till kaos, någon närstående blir sjuk eller dör, man mister fotfästet eller blir plötsligt ensam. Vem du än är och vad du än är i för livssituation är du alltid välkommen att kontakta oss för samtal.

Samtal med präst, diakon eller diakonimedarbetare i Falun

Ring växeln tel. 023-70 20 00 eller falu.pastorat@svenskakyrkan.se. Växeln är öppen måndag–fredag 08.00–16.00.

Du behöver inte vara troende eller vara medlem i Svenska kyrkan. Du betalar inte för samtal. Präster, diakoner och diakonimedarbetare har tystnadsplikt. Du kan vara helt anonym. Det finns inga regler för vad samtalet ska handla om och inga journalanteckningar förs.

Mer samtalsstöd

Svenska kyrkans familjerådgivning i Falun, Högskolekyrkan i Falun/Borlänge och Sjukhuskyrkan på Falu lasarett erbjuder också samtal.

Svenska kyrkan centralt erbjuder jourhavande präst,  jourtelefon på finska, jourtelefon på teckenspråk med mera.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

En man i rutig skjorta ler mot kvinnan bredvid. En kvinna med röd blus syns suddigt i bakgrunden.

Samtalsgrupper kring NPF-diagnos

Du är inte ensam. Vi träffas och samtalar om hur diagnosen NPF påverkar dig.

En bild på en mobiltelefon med text som gäller jourtelefon för döva.

Jourtelefon på teckenspråk

Svenska kyrkan erbjuder dig som är döv, samtal med en teckenspråkig präst eller diakon.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

Stöd och hjälp

NÅGON ATT PRATA MED, STÖD I SORG, SAMTALSGRUPPER

Kontakta expeditionen

Telefontider: Måndag-fredag 08.00-16.00

E-post: falu.pastorat@svenskakyrkan.se

Besökstider: Måndag-fredag 08.00-16.00, lunchstängt 12.00-13.00.

Juni-augusti måndag-fredag 08.00-15.00, lunchstängt 12.00-13.00.

Besöks- och och postadress: Kristinegatan 11, 791 71 Falun kartlänk eniro.se klicka här

Rullstolsentré och entré till ungdomsgården Grönan finns inne på gården (bakom röda huset). Adress: Kristinegatan 9B  kartlänk eniro.se klicka här