Foto: Magnus Aronson/IKON

Stödgrupp för vuxna i sorg

När någon närstående dör, blir livet inte sig likt. Då kan det vara till hjälp att träffa andra som har varit med om samma sak; som vet vad det handlar om. Svenska kyrkan i Falun bjuder regelbundet in till stödgrupp i sorgen.

Alla bearbetar vi förändringar på olika sätt. Sorg är oftast inte bara gråt utan kan också vara ilska eller skuld kring det som har hänt. Man kan vara tröttare och känsligare än vanligt och ha lättare för att bli irriterad och arg.
Svenska kyrkan Falun bjuder regelbundet in till samtalsgrupper, där du som bär på en sorg får träffa andra i liknande situation.
Det kostar ingenting att vara med, och du behöver inte vara medlem i Svenska kyrkan.
Det behöver ha gått 4-6 månader sedan dödsfallet, och det gör inget om det gått längre tid, ibland kan det handla om flera år.

Så går det till

• Vi träffas i en liten grupp, utom- eller inomhus, vid flera tillfällen, under 2 timmar
  • Träffarna utgår från olika teman som till exempel minnen, känslor, vad som hjälper i sorgen och hur vi kan leva vidare
  • Du delar med dig av det du själv vill. Allt som sägs i gruppen stannar mellan oss i gruppen
  • Grupperna startar när 4-7 personer anmält sitt intresse

Olika grupper att välja på

Grupp för barn/unga

Gruppen träffas vid 8 tillfällen på Stefansgården för att prata, leka och skapa. Under samma tid inbjuds även föräldrar till en egen samtalsgrupp.
Gruppen för barn och unga sker i samarbete med Region Dalarna, Sjukhuskyrkan och Rädda barnen.

Grupp för vuxna

Gruppen träffas vid 5 tillfällen i något av Svenska kyrkan Faluns församlingshem. Varm dryck och smörgås serveras.

Grupp för vuxna - utomhus

Gruppen träffas vid 3 tillfällen. Oavsett väder rör vi oss i långsamt tempo, i lätt terräng, rullator är inget hinder. Ta med något att sitta på och ditt eget fika. Vid ihållande regn hittar vi en skyddad plats att fika på.

För mer information och frågor

Har du frågor så kontakta:
Växeln (öppen mån - fre 8-16) 023-70 20 06 eller 70 20 07
Det går också bra att ta kontakt via e-post falu.pastorat@svenskakyrkan.se

När livet måste fortsätta

Stöd för dig som sörjer