Danderyds kyrka
Foto: Jenny Sigeman

Danderyds kyrka

Danderyds kyrka är församlingens äldsta kyrka. Det är också församlingens huvudkyrka. Kyrkan är öppen måndag-torsdag 8.30-16.30 och fredag-söndag 9.00-16.00.

Välkommen att gå på en rundvandring https://goo.gl/maps/oywy1 i kyrkan (Google Maps).

Kyrkans första del byggdes på 1400-talet men redan på 1300-talet fanns det en kyrka av trä. Danderyds kyrka är en levande och välbesökt kyrka. Kyrkorummet inbjuder till stillhet. En fin dag kan solljuset nästan skapa en magisk stämning när det strilar in genom kyrkfönstren.

Genom århundraden har danderydsbor kommit till Danderyds kyrka i samband med dop, konfirmation, vigsel och begravning och så är det även idag. Danderyds kyrka är en levande kyrka med konserter, skolavslutningar, skolkyrkans temavandringar, andlig vägledning och mycket annat.

Under 2017 tillkom en utbyggnad längs kyrkans norra långskepp med en ny ingång. Tillbyggnaden innehåller bland annat ett rum där brudpar, körer och begravningssällskap kan samlas. Dessutom finns det en handikappanpassad toalett samt en garderob. På detta sätt är Danderyds kyrka mer anpassad för dagens behov.

Bredvid Danderyds kyrka ligger Klockare Malms kapell med ett andaktsrum för mindre begravningar, vigslar och dop.

Instrument i Danderyds kyrka: läktarorgel och kororgel samt piano i koret, på läktaren och i källaren.

Öppettider
Danderyds kyrka är öppen måndag-torsdag 8.30-16.30 och fredag-söndag 9.00-16.00. Om du önskar komma in under andra tider är du välkommen att höra av dig till kyrkvaktmästare Mats Loreman, 08-568 957 33, eller Marie Henriksson, 08-568 957 37, för att boka en tid för visning.

Tillgänglighet
Danderyds kyrka är utrustad med teleslinga. En ramp gör det lätt att komma in i kyrkorummet.

Hjärtstartare finns i Danderyds kyrka
En hjärtstartare finns i kyrkans entré och är tillgänglig när kyrkan är öppen, vid gudstjänster och andra arrangemang.

Adress: Angantyrvägen 41, 182 54 Danderyd

Karta

Sevärt i Danderyds kyrka

Här kan du läsa om ett urval av de ting som finns att upptäcka i Danderyds kyrka.