Foto: Jenny Sigeman

Altorps kapell

Altorps kapell finns på Djursholms begravningsplats och används framförallt vid begravningar, både kyrkliga och borgerliga.

I samband med allhelgonahelgen firas gudstjänst och Altorps kapell är fyllt till brädden. Kapellet invigdes 1938 och är ritat av professor Lars Israel Wahlman, vars son ritat Petruskyrkan i Stocksund. På kyrkogården ligger många av Sveriges mest kända personligheter begravda som kärnfysikern Hannes Alfvén, författarinnan Harriet Löwenhielm och barnvisekompositören Alice Tegnér liksom konstnärsparet Elsa och Natanael Beskow.

360-graders rundvandring i Altorps kapell.

Instrument: orgel och digitalt piano.

Tillgänglighet
En ramp gör det lätt att komma in i kyrkorummet. För att komma fram till kistan under begravningsceremoni måste man dock gå upp för tre trappsteg.

Adress
Ymervägen 55, 182 67 Djursholm

Karta

Telefon: 08-568 957 39 (kyrkogårdskontoret)

Öppettider
Kapellet är öppet vardagar kl 09:00 - 15:00. Observera att det ibland hålls begravningar under denna tid.

Sevärt
• Bo Beskows (son till Elsa och Natanael Beskow) freskomålningar
• Relief på kalkstensplatta utanför huvudingången av Gunnar Torhamn.