Foto: Jenny Sigeman

Petruskyrkan

Petruskyrkans arkitektur skapar en känsla av kontemplation. Det känns nästan som att vara i ett kloster. Här nedan ser du bilder på lokalerna i Petruskyrkan.

Kyrkans utformning är anpassad till den kuperade naturen och den omgivande tallskogen. Detta inspirerade arkitekten Jan Wahlman. Han ville att kyrkan skulle växa upp ”direkt ur klippan”. Enkelhet och äkthet utmärker kyrkans material och ytbehandling både in- och utvändigt; sten, trä, koppar och glas.

I Petruskyrkans källarplan finns förskolan Kyrkbacken.  Några gånger per termin är det vardagsgudstjänst för barn.

360-graders rundvandring i Petruskyrkan.

Instrument: orgel och flygel.

Tillgänglighet
Petruskyrkan är utrustad med teleslinga. En ramp gör det lätt att komma in i både kyrkorummet och samlingslokalen.

Högsta antalet personer som får vistas i kyrkan är 100.

Adress: Kyrkvägen 27, Stocksund
Telefon: växeln 08-568 957 00.

Karta

Öppettider: Petruskyrkan har inga fasta öppettider. Välkommen att kontakta vaktmästare eller växeln.

Sevärt
• Glaskors av Dagmar Lodén