Byggnaden och interiör

På söder, med utsikt över havet, ligger vår vackra och inbjudande Apelvikshöjds kyrka. Vi vill ha Jesus i centrum för allt vårt arbete, både till vardag och helg. Hjärtslagen i vår kyrkas liv är söndagens högmässa.

Apelvikshöjds kyrka

Apelvikshöjds kyrkobyggnad stod färdig våren 1989. Den blev den yttre bekräftelsen på det vi redan hade - församlingsgemenskapen i tillbedjan och glädje i den tillfälliga kyrkolokalen i trerumslägenheten på Rödaledstigen 10.

Kyrkan invigdes 24 maj 1989. Arkitekt är Arne Nygård, Göteborg och byggfirma är PEAB.

Altarskåp i kyrkan, med ikonmålningar av Erland Forsberg i Mölnlycke, föreställer Kristi förklaring (Matt.17:1-3). Överst profeten Elia, den förklarade Kristus och Moses. Lilla bilden till vänster visar Kristus som tar med lärjungarna Petrus (gul), Johannes (röd), Jakob (blå) upp på berget. Kristus är klädd i blått som himmelens färg. Stora bilden nederst vill visa lärjungarnas reaktion inför Guds röst. Petrus vill bygga hyddor, Johannes blir rädd och Jakob tappar fotfästet. Lilla bilden till höger visar Kristus klädd i rött (lidandets färg) på väg ner till vardagen.

Kyrkorummet i Apelvikshöjds kyrka Foto: Kent Pettersson

Ljuskronan i taket hänger likt en brudkrona över församlingen som är Kristi brud. Kronan är tillverkad av Hans Agne Jakobsson i Markaryd.

Altarduk och antependium, med Kristusmonogram omgivet av fiskar, är tillverkade av Karin Lund Jensen.

Orgel, byggd av Hammarbergs orgelfabrik i Göteborg, har 15 stämmor och invigdes julen 1992.

Processionskors och ikonmålning i sakristian är målade av Erland Forsberg, Mölnlycke.

Bänkar i kyrkan är tillverkade av Gustaf Ragnars inredningar, Tenhult och målade av Rune Håkansson, Nässjö.

Golv i kyrkan är av kalksten från Öland.

Samlingssal i söder med utsikt över havet. Stolar och bord från Ikea, soffor från Norells i Aneby och belysning Hans-Agne Jakobsson, Markaryd.

I kyrkan finns också två ljusa, rymliga lokaler för barnen, ett studierum och ett ljust och trevligt kök.