En fullsatt återöppningsmässa

Under ett år har Apelvikshöjds kyrka varit stängd för ombyggnad och tillbyggnad. Äntligen var dagen kommen för återöppnandet och det blev fullsatt.

Regnet strilar ner men det verkar inte stoppa någon att komma till Apelvikshöjds kyrka söndag 19 augusti. Många vill vara med på återöppningsmässan. Det är fullt på parkeringen och det lilla cykelstället är verkligen underdimensionerat, tur att det är lätt att parkera cyklar på andra platser. Och tur att många har valt att gå till fots. För det blir fullt i kyrkan också.

Redan halv elva sätts en lapp upp på dörren att det är fullsatt. Regler om brandskydd och utrymning gör att det bara får vara 300 personer i kyrkan och nu är det fullt.

Inne i kyrkan råder en febril aktivitet på alla håll. Lunchen som ska serveras efteråt fixas till och det som går att ställa fram ställs fram. Besökarna försöker hitta bra platser att sitt på vilket inte är det lättaste. Kyrkorummet har visserligen plats för 60 personer fler än tidigare men bänkarna ser fullsatta ut. Några fler kan klämma sig ner men sen blir det fullt. Samlingssalen bakom kyrkorummet har bra sittplatser men man ser inte så bra in i kyrkorummet. En del av de som kom för sent och inte fick komma in ser en möjlighet att ställa sig på altanen där man kan se in genom den öppna dörren in i kyrkorummet. Trots regnet står de där hela mässan och deltar. Inga regler säger ju hur många som får stå utanför kyrkan och titta in.

Det börjar på utsidan

Visst ser det lite tomt ut i främre delen av kyrkan men det är för att kören och prästerna börjar utanför kyrkan. Efter klockringningen hörs hur Fredrik Ivarsson, kyrkoherde i Varbergs församling, och Martin Jonsson, präst i Apelvikshöjds kyrka, växelläser en psaltarpsalm. Det är inledningen på gudstjänsten och när de har gått in i procession blir det fullt även längst fram i kyrkan.

- Vi är många som har längtat efter det här och nu är det klart, säger Fredrik under inledningen efter första psalmen.

Glädjen, och kanske lättnaden för det har varit mycket jobb med byggprocessen och återflytten, märks i hans röst.

- Guds tempel är inte en byggnad i första hands. Guds tempel, det är du. Tillsammans är vi levande stenar i Guds tempel, säger han.

Han fortsätter att berätta lite om vilka förändringar som har skett i kyrkorummet. En liten folder om det kan du ladda ner här.

Alla bidrar och bygger kyrka

Återöppningsmässan fortgår och bärs fram av alla som är där och medverkar på många olika sätt. Apelvikshöjds kyrkokör sjunger för och med oss och Apelvikshöjds stråkensemble är med och leder musiken samt spelar ett par stycken.

Många människor möts och gläds över att äntligen få fira gudstjänst i Apelvikshöjds kyrka igen. Den här söndagen blev det fullt men det kommer många fler söndagar då det kommer firas högmässa i Apelvikshöjds kyrka och då får du chansen att vara med och möta Gud, dina medmänniskor och dig själv, samt se om alla får plats i kyrkorummet nu när det rymmer fler än innan.

Se hela återöppningsmässan

Hela mässan livesändes på Varbergs församlings sida på Facebook. Du kan se de även om du inte har ett konto på Facebook. Se det här.