Foto: Uddevalla pastorat

Ängögården

Stora grönytor, egen badstrand, rymlig samlingssal, kapell och konferensrum – här finns allt ni behöver för ett lyckat läger, kurs eller konferens – mitt i den Bohuslänska skärgården.

Plats för lek och allvar

Kom ut till Ängögården, Uddevalla pastorats egen lägergård! Här bor ni med havet som närmsta granne, med bekvämt avstånd till kommunikationer och handel.

Närheten till havet och naturen gör Ängögården till något särskilt för alla som besöker platsen. Här finns stora ytor för lek och samlingar, både ute och inne. Här kan man bada från gårdens egen brygga eller låna en kanot för en tur i de skyddade vikarna runt ön. Grillplatsen nere vid stranden är den givna samlingsplatsen på kvällen när solen sänker sig över Nordströmmarna.

Kapellet kan användas för andakter, gudstjänst, dop och bröllop. Här finns plats för 50 sittande personer.

Ängögården är även en bra utgångspunkt för utflykter och studiebesök i omgivningarna. Kontakta oss för tips på utflykter och aktiviteter.

Arbeta och koppla av

Ibland behöver man avskärma sig för att få något gjort. Här på Ängön finns stillheten som gör att tankarna kan få vandra fritt. Här kan ni samtala och arbeta ostört med naturen som närmsta granne.

Konferenssalen är belägen mot stranden med utsikt över Nordströmmarna och rymmer 40 sittande personer. Salen är utrustad med projektor, whiteboard och trådlöst internet.

På Ängögården ligger storheten i det enkla. Här finns inga dignande frukostbufféer eller strama lounge-möbler. Men naturens egen relaxavdelning har vi alldeles runt knuten: efter ett arbetspass i konferenssalen är det bara några få steg ner till bryggan för att ta ett svalkande dopp eller bara sätta fötterna i sanden.

Information och bokning

Kontakta oss för information om tillgänglighet och bokning samt bokningsvillkor.
E-post: uddevalla.pastorat@svenskakyrkan.se

Adress till Ängögården:

Ängön 9054, 474 91 Ellös

Fakta om Ängögården

• Matsal/samlingssal med plats för 56 sittande personer
  • Konferensrum med plats för 40 sittande personer. Utrustat med filmduk, apple-TV och whiteboardtavla.
  • Kapell med plats för 50 sittande personer, bildskärm ansluten till apple-TV.
  • Två stora öppna verandor.
  • 42 bäddar fördelat på 12 sovrum (9 fyrabäddsrum, 1 tvåbäddsrum
    samt 2 enbäddsrum som är tillgänglighetsanpassade).
  • Varje rum har egen dusch och toalett.
  • Fullt utrustat kök för självhushåll med bland annat diskmaskin,
    microvågsugn och kaffebryggare.

På Ängön finns:

• gräsplan för lek och spel i direkt anslutning till huvudbyggnaden.
  • bad från egen strand och brygga.
  • grillplats vid stranden.
  • 4 kanoter samt en liten motorbåt.
  • angränsande skogsområden för promenader och löpträning.
  • vackra och intressanta omgivningar för utflykter och studiebesök.

Vägbeskrivning

Söderifrån: Vid Torp köpcenter Uddevalla, kör väg 161 mot Lysekil. Cirka 1 km efter Bokenäs kyrka sväng vänster mot Grundsund/Fiskebäckskil väg 785. Efter cirka 5 km sväng vänster i vägkorsning mot Dragsmark väg 751. Ta Ängöfärjan över till Flatön/Malö. Efter färjan kör cirka 200 m, sväng höger vid skylt ”Ängögården”. Du är framme!

Man kan också komma från Orust med Malöfärjan över till Malö och kör då tvärs över Malö/Flatön. 200 m före Ängöfärjan sväng vänster vid skylt” Ängögården”.

Tillgänglighet

Läs mer om tillgängligheten på Ängögården i Tillgänglighetsdatabasen

Bokningsregler

Ängögården och kyrksalen uthyrs till verksamhet som inte direkt strider mot ägarens program och mål.

Priser

(alla priser inkl. moms)

• Hyra per dag 2 000 kr, 08.00-16.00
  • Hyra per dygn (debiterat minimiantal är för 20 personer x 250 kr/person
  • Barn under 3 år gratis

Avbokning inom en månad innan uthyrning debiteras.

• Kapellet får endast användas till kyrkliga handlingar t.ex. gudstjänst, dop, bröllop m.m.
  • Gården disponeras vid hyra per dag från 08.00 till 16.00.
  • Vid hyra per dygn disponeras gården från 16.00 ankomstdagen till 13.00 avresedagen.
  • Sängkläder och handduk tas med, självhushåll.
  • Husdjur får inte vara på Ängögården på grund av allergirisken för andra besökare.
  • Ansvarig hyresgäst tar vid bokningen på sig ansvaret för vistelsen på gården.