En liten pojke med halmhatt sitter ute i naturen och ler mot kameran.

Berättelser från kyrkan

Svenska kyrkan i Uddevalla vill vara en röst i vår stad som talar om hopp, mod och tröst.

Sång och rytmik – långköraren från 90-talet som håller än

Det är fredag förmiddag i S:t Mikaelsgården, församlingshemmet i centrala Uddevalla. I entrén är det tomt sånär som på några barnvagnar och en samling små skor som trängs utanför dörren till den stora samlingssalen.

Vem vilar här?

Upptäck spännande människoöden och känn historiens vingslag! Gå en vandring på Norra kyrkogården och läs om några av dem som fått sin sista vila här.

Möt Lena Eliasson

Det är inte lätt att få fatt på Lena Eliasson. Alltid på språng, alltid nåt för händerna. Få om ens någon har sett henne sitta i fikarummet på jobbet i S:t Mikaelsgården i Uddevalla församling.

Musiken – ett av barnens 100 språk

Ingen är för ung för att börja med sång och musik! Katarina Persson är kantor i Bäve församling och leder två körer för unga sångare: Barnkören för 7-9-åringar och Juniorkören för barn som är mellan 10 och 14 år.

Diakon Ann-Charlotte Kubwimana lastar in lekmaterial i bilen.

Skapande och lek för att glömma kriget för en stund

Sedan påsken 2022 bor ett antal ukrainska flyktingfamiljer på Äsperödshemmet i Uddevalla. Tillsammans med kommunen och frivilliga arbetar Svenska kyrkan för att skapa en bra tillvaro för de boende, inte minst barnen.

Några ungdomar sitter utomhus. En av dem kramar om en liten kille som håller i en basketboll.

Framtiden bor hos oss

Dalabergs församling är en del av nätverket "Framtiden bor hos oss". Nätverket samlar distrikt och församlingar i Svenska kyrkan som verkar i mångreligiösa och mångkulturella stadsdelar. Stadsdelar där det nya samhället och den nya kyrkan tar form.

Närodlat altarbord

Varje söndag placeras färska blommor på altaret i våra kyrkor. Blommorna kan följa kyrkoårets färger eller söndagens tema, men de kan också komponeras fritt utifrån tillgång och utbud. Sedan 2020 har Svenska kyrkan en egen odling av altarblommor vid Bäve kyrka.

En stickad halsduk placerad på en bänk inuti en busskur.

En varmare stad

En kall tisdagsmorgon i januari fick flera uddevallabor att en varm överraskning när de väntade på bussen. På flera hållplatser låg handstickade halsdukar och filtar – kvarlämnade, men inte borttappade. Den som hittade ett stickat plagg uppmanades att ta med det hem. Bakom initiativet ligger Svenska kyrkan.

Agape World Ministries

Sedan 2013 stöttar Svenska kyrkan/Uddevalla pastorat den ugandiska organisationen Agape World Ministries. Organisationen driver drop-in-center och barnhem för gatubarnen i huvud­staden Kampala. Hjälp oss gärna att göra skillnad!