FAQ om kyrkogårdarna i Strängnäs

Här får du svar på de vanligaste frågorna om kyrkogård och gravar.

Hur beställer jag gravskötsel?

Mer info om gravskötsel och hur du beställer hittar du här: Gravskötsel.
Du kan också ringa Louisa Ouali 0152-245 03 för att beställa.

När planteras vad på gravarna?

Tidpunkten för plantering av blommor på gravarna är beroende av väderläget, men normalt planteras påskliljor veckan innan påsk, sommarblommor första veckan i juni och krans och ljung inför allhelgonahelgen.

När är vattnet påslaget på kyrkogårdarna?

Vattnet slås vanligtvis på i början av maj och stängs av i början av oktober beroende på vädret.

Varför är min gravlykta borttagen?

Gravlyktor får finnas på gravplatser från 25 oktober fram till veckan efter påsk. Då ska lyktor tas bort av gravrättinnehavaren. Lyktor som finns kvar efter detta datum kommer av säkerhetsskäl att avlägsnas av kyrkogårdspersonalen. Borttagna lyktor kan återfås vid ekonomibyggnaderna under kontorstid.

Lyktor som lämnas kvar runt gravstenar riskerar att köras sönder av trimrar, häcksaxar mm. och då går maskinerna och lyktorna sönder och vi som arbetar på kyrkogården kan få glassplitter på oss.