Utvecklingsprojekt i domkyrkan

Strängnäs domkyrka har en särställning bland landets domkyrkor som den bäst bevarade medeltidskyrkan i Sverige. Domkyrkan är en levande kyrka som samlar både stiftet och församlingen och som har en potential att bli en nod för hela Strängnäs och den vidare regionen.

För att utveckla domkyrkans och domkyrkobergets ställning som mötesplats för såväl församling, stad och stift drivs just nu ett projekt med fokus på miljön i och kring domkyrkan. Här kan du läsa mer om projektet.

Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö arbetar med en vision för Strängnäs domkyrka och domkyrkoberget i framtiden. Genom att varsamt anpassa delar av domkyrkan med omgivning till nuvarande, och framtida, behov hos församling, stift och stad, skapas en miljö där kyrkbacken åter blir en plats som rymmer hela livet och olika aktörer strålar samman. Förhoppningsvis kan det som görs i och runt Strängnäs domkyrka tjäna som förebild för fler kyrkomiljöer i Sverige.