Urna för aska vid begravning
Foto: Anna Qvarnström

Begravningsseden ändras: Låna urna och bårtäcke

Begravningar kan utformas på många sätt. Olika kistor och urnor kan användas. Sätten att begrava är flera.

Låneurna används i första hand då begravningsgudstjänst eller annan begravning  hålls efter en kremering - som kallas för akt med urna - och askan sedan ska till en askgravplats i en sammetspåse eller till en minneslund.

Att låna en urna utan kostnad är ett alternativ till att köpa en urna som sen inte kan gravsättas. Och att askan finns i en sammetspåse eller kartong i den lånade urnan istället för att hällas mellan olika kärl före och efter begravningen kan upplevas som mer värdigt.

Över en enkel kista kan ett fint bårtäcke läggas. Församlingen lånar ut bårtäcken som kan användas vid begravning i båda kyrkorna och i kapellet.

Läs mer om olika gravskick här.

Kontakta om begravning och gravplats

Här hittar du kontaktuppgifter till begravningsverksamheten och kyrkogårdsförvaltningen i Strängnäs, krematoriet i Eskilstuna och begravningsombudet i Strängnäs kommun.

Bårtäcken

I Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö finns bårtäcken för utlåning vid begravning i varje kyrka och kapell.

Begravning

När en anhörig eller vän går bort blir livet sig aldrig likt. Många och svåra tankar väcks till liv. De seder och bruk vi människor har i samband med en begravning hjälper oss att bearbeta sorgen, se sammanhang och ge trygghet.

Minneslund Aspö kyrkogård

Gravskick

Se vilka olika typer av gravar som erbjuds på kyrkogårdarna i Strängnäs

3 reportage i SVT Nyheter Sörmland om förändrade begravningsseder