Foto: Mattias Pettersson

Arkitekttävlingen på Domkyrkoberget i Strängnäs går in sitt slutskede

Nu börjar arbetet med att knyta ihop säcken i den internationella arkitekttävlingen på Domkyrkoberget i Strängnäs. Den sjunde februari var sista dagen för inlämning för de fem arkitektfirmor som gått vidare från den första delen av tävlingen. En jury utser i mitten av maj en vinnare som bäst uppfyller tävlingsprogrammets kriterier.

Domkyrkoberget i Strängnäs har i mer än 1000 år varit en central knutpunkt för kyrka, utbildning och kultur. En plats som över århundradena fortlöpande har förändrats för att möta samtidens behov. Med projekt Domkyrkoberget fortsätter Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö, tillsammans med övriga huvudmän, att skapa årsringar i den historiska väven. Med fördjupade samtal om samverkan och en internationell arkitekttävling, ges förutsättningar för att platsens olika aktörer ska kunna fortsätta utvecklas och bedriva meningsfull verksamhet i en ny fysisk gestaltning.

Första steget i tävlingen avslutades våren 2018 och var öppet i sina direktiv, vilket gav förslag med en stor bredd. I steg två var direktiven tydligare för de fem arkitektfirmor som bjöds in att gå vidare från det första steget. Det gäller exempelvis platsen, där två noder på området pekas ut som extra intressanta att beakta i relation till existerande byggnader och miljö.

– Nu tar vi ett tydligt steg framåt i Projekt Domkyrkoberget, och det är riktigt spännande! Jag hoppas att många vill vara med i arbetet genom att nyfiket ta del av de fem bearbetade förslagen och lämna sina synpunkter, antingen på egen hand eller i samband med något av de dialogmöten vi bjuder in till. Varje input är viktig för att resultatet ska vara av hög kvalitet, både vackert och funktionellt.

Christofer Lundgren, domprost i Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö.

De fem inlämnade förslagen kommer att ställas ut i domkyrkan mellan den 15 februari och den 15 mars under ordinarie öppettider kl 10-16.

Den 23 februari hålls ett öppet informationsmöte med dialog i fokusgrupper. Där allmänheten med olika perspektiv, får samtala om och komma med synpunkter på de fem förslagen utifrån bl a frågor som ”hur förslagen bidrar till Domkyrkoberget som en mötesplats i Strängnäs?” Resultatet från dialogen kommer att skickas till tävlingsjuryn och beaktas vid bedömningen.

Du kan se alla bidragen på Sveriges Arkitekters hemsida: https://www.arkitekt.se/tavling/arkitekttavling-om-strangnas-domkyrka/

Tillbaka till Projektet Domkyrkoberget >>>