Foto: Pixaby

Stilla veckan

Så kallas veckan innan påskdagen. Stilla veckan inleds med Palmsöndagen och avslutas med Långfredagen.

Stilla veckan är sista veckan i fastan. Under stilla veckan hålls ofta andakter eller gudstjänster för att högtidlighålla Jesus lidande och död under de sista dagarna i Jesus liv. Det är ett drama som kallas passionsdramat. Gudstjänsterna kallas passionsgudstjänster.

Måndagen och tisdagen i stilla veckan har inga egna benämningar.

Läs mer om Stilla veckans dagar

Ett barn i strumplästen går med palmblad i händerna.

Palmsöndag

Jesus intåg i Jerusalem. När Jesus red in i Jerusalem på en åsna för att fira den judiska påsken tillsammans med sina lärjungar. Han togs emot som en kung av folket. De jublade, viftade med palmblad av glädje och sjöng Hosianna.

Kläppen till en kyrkklocka är lindad med ett tygband för att dämpa klangen.

Dymmelonsdag

Nu går Fastan in i ett allvarligare skede. Dagarna från dymmelonsdagen till och Påskafton kallas dymmeln. Nu inleds Påskfriden. Kyrkklockorna skulle, enligt traditionen, inte låta under dymmeln, så därför virade man in klockornas metallkläppar i tyg, skinn eller ersatte dem med trästavar. Trästaven kallas dymmel. Därav dagens namn.

Nattvarden står uppdukad på ett bord i en kyrka. Fulla kyrkbänkar syns suddigt i bakgrunden.

Skärtorsdag

På kvällen äter Jesu och lärjungarna en sista måltid tillsammans. Medan de äter säger han att de ska fortsätta att bryta bröd och dricka vin tillsammans, även när han inte finns. Gör det till minne av mig, säger Jesus. Senare på natten grips Jesus i Getsemane trädgård av de romerska soldaterna, förrådd av Judas.

Tre krucifix hänger på en tegelvägg.

Långfredag

När Jesus har gripits på natten av de romerska soldaterna förs han till förhör hos Pontius Pilatus, som var ståthållare, som bestämmer att Jesus ska dömas till döden. Anledningen är att Jesus har kallat sig judarnas kung. Jesus får själv bära sitt kors till Golgata, en kulle utanför staden, där han korsfästs bredvid två rövare. Rövarna hånar Jesus och ber honom hjälpa sig själv och dem, om han nu är Guds son.