Foto: Ikon Svenska kyrkan

Gudstjänst

är alltid öppen för alla; unga och gamla, vana och ovana besökare!

Vi samlas till gudstjänst i livets glädjeämnen, som dop och vigsel, men också vid sorger och förtvivlan, t ex begravningar eller kriser.

Gudstjänsten kan vara en vila och återhämtning för en början eller ett avslut på veckan. Lägg av er allt som har varit och samla ny kraft. Det kan vara i en enkel vardagsgudstjänst, veckomässa eller i söndagens högmässa.

Gudstjänsten gestaltar berättelsen om Jesus Kristus, hans liv, död och uppståndelse. Den ger uttryck för hur Jesus såg den människa som behövde få mod och hopp tillbaka. Hur han öppnade Guds rike för alla, så att de kunde leva i sin vardag.

I en kristen gudstjänst förekommer nästan alltid läsning ur Bibeln, tolkning av vad bibelordet betyder för oss här och nu genom predikan eller reflektion, lovsång till Gud och bön. Ofta firas också nattvard - att man delar bröd och vin.

Söndagen är den stora gudstjänstdagen, som i kyrkans historia räknas som den första dagen, skapelsen omvandling av mörkret till ljus, också dagen då Kristus uppstod från döden. Söndagens gudstjänst ger kraft åt den fortsatta veckan.