En kyrkogård.
Foto: Jenny Sigeman /Ikon

Kyrkogård

En värdig plats för tillfälle till ro och eftertanke. Ett vilorum för de bortgångna och en tillgång för besökande.

Begravningsverksamhet

Församlingen svarar för drift och underhåll på de tre begravningsplatserna; Toresunds kyrkogård, Ytterselö kyrkogård och Överselö kyrkogård samt dess minneslundar. Vi har ansvaret för att begravningslagens bestämmelser följs och att gravregister är aktuella.

Vi strävar efter att du som besökare ska finna våra kyrkogårdar vackra, välskötta och rofyllda, likväl som att kontakterna med oss ska upplevas som positiva.

Församlingen ansvarar och sköter de allmänna ytorna och gravrättsinnehavarna ansvarar för att hålla sina gravar i vårdat skick.

Som innehavare av graven kan man välja att sköta den själv eller att ingå ett gravskötselavtal med församlingen. Läs mer här >>>

Ordningsföreskrifter på kyrkogårdarna

• Kyrkogårdarna är de dödas vilorum. Besökare ska uppträda så att gravfriden inte kränks.
  • Kopplade hundar, i husses och mattes sällskap är välkomna, men rastning av hundar är förbjuden på kyrkogården.
  • Redskap, vattenkannor och vaser som tillhandahålls av kyrkogårdsförvaltningen, ska efter användandet ställas tillbaka på för dem avsedda platser.
  • Privata redskap, vattenkannor, vaser m.m. som inte är i bruk får inte förvaras inom kyrkogården. Påträffas sådana får de tas bort av kyrkvaktmästaren.
  • Vaser av glas och porslin får inte användas!
  • På gravplats får endast levande blommor planteras eller kransar av levande växter och dylikt nedläggas. Plastblommor, kransar av metall eller plast får inte användas på gravplats. Om detta sker får de tas bort av kyrkvaktmästaren.
  • Sopor ska sorteras i avsedda kärl.
  • För gravvårdars utseende och storlek gäller särskilda bestämmelser som tillhandahålls av kyrkogårdsförvaltningen.
  • Inför vårstädning av kyrkogårdarna ska privata gravlyktor, ljushållare och vinterkransar ska tas bort senast 30 april varje år!
  • Rekommendation att placera gravljus i gravlyktor, då vi har problem med att fåglar tar och drar runt ljusen på och utanför kyrkogården.
1117573 (webb)

Begravning

i Stallarholmens församling

En vissnad ros.

Begravningsombud

Företräder de personer som inte är medlemmar i Svenska kyrkan

Närbild på en frostig blombukett.

Första hjälpen vid sorg

Konkreta tips som gör det lättare att finnas där för någon som sörjer.

Liten sten med texten "älskade mamma" inristad ligger på en gravsten.

Gravplats

Alla som är folkbokförda i Sverige har rätt till en gravplats utan kostnad i 25 år.

En person planterar blommor vid en grav.

Gravrättsinnehavare

Församlingen är enligt begravningslagen skyldig att föra gravbok över gravplatsen och vilka som är gravrättsinnehavare.

Gravar dekorerade med färggranna blommor på en kyrkogård.

Gravskötsel

En välvårdad kyrkogård är ett värdigt vilorum för de bortgångna och en plats många människor som ger ro och tillfälle för eftertanke.

En vit prydnadsduva sitter på en gravsten.

Gravsten/gravanordning

Man kan välja att ha gravplatsen utan sten med en enklare utsmyckning och plantering.

Gravsten på en kyrkogård som stagats upp för att inte falla.

Gravstenssäkring

Alla tunga gravanordningar måste vara monterade på ett säkert sätt

En kista med röda blommor sänks med rep ned i graven.

Gravsättning

Jordbegravning eller kremering? Egen grav, minneslund eller spridning?

En svart skylt med texten Minneslund står utomhus.

Minneslund

Gravsättningen märks inte ut och askor grävs ner i ett gemensamt gravområde.

En liten skylt som gått sönder står vid en gravsten.

Vi söker gravrättsinnehavare

Församlingen är skyldig att föra register över gravrättsinnehavare.