Foto: Daniel Björkman

Församlingsfakta

Stallarholmen

Stallarholmen ligger mitt i det natursköna Sörmland nära stiftsstaden Strängnäs och vackert beläget vid den södra delen av Mälaren.

Vår bygd sjuder av entreprenörskap som tar sig uttryck i ett rikt föreningsliv och ett innovativt företagande med framtidstro. Unika samarbeten mellan lokala aktörer med skaparkraft resulterar i en mängd festivaler och marknader som alla drar tusentals besökande människor till orten.

Det är ungefär en kvarts bilresa till våra grannorter Strängnäs och Mariefred, fyrtio minuter till Eskilstuna i väster och en timme till Stockholm i öster.

Församlingen

Här bor cirka 3 500 personer, varav drygt 2 400 är medlemmar i Svenska kyrkan. Församlingen har med sina tre medeltida kyrkor; Toresund, Ytterselö och Överselö en stor betydelse för många Stallarholmsbor. De tre kyrkorna och dess inventarier bär på ett kulturarv att bevara, använda och utveckla. I församlingen ska människor ges möjlighet att både uppleva och skapa kultur.

Församlingshemmet med det lilla Franciskuskapellet är med sin geografiska placering ”kyrkan mitt i byn”.

Fakta om Stallarholmens församling

• I församlingen finns följande 8 befattningar:
    1 kyrkoherde,  1 komminister 100 %, 1 organist 100 %, 1 musikpedagog 40 %, 1 församlingspedagog 100 %, 1 administratör 100 %, 1 församlingshemsvärd 75 % samt 2 kyrkvaktmästare 100 % varav 1 med fastighetsansvar.
  • I församlingen är 2 445 medlemmar i Svenska kyrkan av 4 011 invånare (2022-12-31).
  • I församlingen finns tre medeltida kyrkor; Toresund, Ytterselö och Överselö) samt ett församlingshem med Franciskuskapellet mitt i samhället.
  • Ingår i Domprosteriets kontrakt tillsammans med följande sex församlingar: Vårfruberga-Härad, Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö, Åker-Länna, Mariefred, Daga och Frustuna.

----------------------

Styr- och ledningsdokument

Vad är en församling?

Församlingen är en gemenskap för medlemmar som är bosatta inom församlingens geografiska område. Församlingarna har självstyrelse men är samtidigt en del av ett stift och Svenska kyrkan som trossamfund. Församlingarna har tre grundläggande uppgifter: fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission.

Här kan du läsa mer om Svenska kyrkans organisation