Närbild på blommande påskliljor i solsken.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Påskveckan

Det är påskdagen, den dag som Jesus uppstod, som inleder påskveckan.

Alla dagar från skärtorsdagen fram till annandag påsk kallas i folkmun för ”påsken”. Men det är egentligen påskdagen, den dag då Jesus uppstod, som inleder påskveckan.

En hög med små färgglada påskägg.

Påskafton

Påskafton är egentligen ingen helgdag, det är en dag mitt emellan sorg och glädje. I kyrkan hålls inga gudstjänster. Övergången från långfredagens sorg till påskdagens glädje påbörjas i många kyrkor genom att fira en påskmässa strax före midnatt.

En grottöppning byggd av presenningar. På golvet ligger vitt tyg och påskliljor.

Påskdagen

Påskdagen är den tredje dagen efter korsfästelsen (Långfredagen). Några kvinnor gick till graven, där Jesus döda kropp hade placerats, och upptäckte att den var tom. De trodde att kroppen var bortrövad, men en ängel fanns vid graven och berättade för dem att Jesus hade uppstått. Uppståndelsen firas!

Annandag påsk

Den uppståndne Jesus visar sig för lärjungarna. Lärjungarna sitter under den här dagen antingen gömda efter det som hänt eller är på väg bort från Jerusalem. Emmausvandringen är en berättelse och handlar om två lärjungar som är på väg bort från Jerusalem när någon slår följe med dem.