Spånga-Kista församling

Svenska kyrkan och Spånga-Kista församling är gemenskap och stöd i glädje och sorg, i vardag och högtid. Kyrkan är det stilla rummet med rymd för egna tankar och samtidigt platsen för livets stora högtider. Välkommen du också!

Påsken i bild

En interaktiv utställning om påskens budskap i Kista kyrka 10 mars – 7 april.

Fasta och påsk 2024

På den här sidan har vi samlat allt som händer i Spånga-Kista församling som hänger ihop med påsken. Kom och var en del av det stora mysteriet när livet segrar över döden.

Präst

Vi söker präst 100 % som vill nå ut

Spångavanten

Spånga kyrkas egna vante. Mönstret är skapat av Margareta Bergqvist efter ett antikt relikskrin som fanns i Spånga kyrka fram till 1862.

Kyrkans Second hand

Gå runt hörnet på Kista kyrka så hittar du församlingens second hand-affär. Vi säljer kläder och mycket annat. Välkommen in!

Öppna förskolan i Spånga centrum

Välkommen till Öppna förskolan i Spånga församlingshus. Ingång från baksidan.

Aktuella konserter

Musikquiz och härliga sånger

Kista kyrka söndag 24 mars kl 12.30

Matteuspassionen

Spånga kyrka Långfredag 29 mars kl 18.00

Words of Realness - svit för kör och orkester

Konsert i Kista kyrka lördag 13 april kl 18.00

Mer musik

Klicka här för att se fler konserter och läsa mer om musik i Spånga-Kista församling.

Ge mig mer musik.

Församlingsbladet nr 1, 2024

Här hittar du det senaste numret av vår församlingstidning. Läs om Spångavanten och hur du kan leva under fastan.

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Du behövs!

Svenska kyrkan är en organisation där medlemmarna bestämmer. Du kan vara med och styra. Du behövs i Spånga-Kista församling.

Kyrkor och lokaler

Spånga-Kista församling har två kyrkor och flera lokaler. Här kan du läsa mer om dem och hur du gör för att boka dopkaffe, minnesstund eller hyra lokal för årsmötet med mera.

Vad kan vi göra för dig? Välkommen att kontakta oss!

Stöd till Gaza

Act Svenska kyrkans partner är på plats i Gaza och står redo med förnödenheter. Vi bidrar också med psykosocialt stöd till drabbade i både Israel och Palestina. Din gåva behövs!

Ge en gåva

Det här är vi

Här kan du läsa mer om Spånga-Kista församling, vilka vi är och varför vi gör det vi gör. Och vad tror vi på egentligen?

Vad vill du göra?

Gudstjänster, diakoni, grupper och verksamheter. Här kan du läsa om allt vi gör

Hållbarhet

Spånga-Kista församling arbetar aktivt med hållbarhet på flera olika plan. Här kan du läsa mer om hur vi gör och hur vi tänker.

Medlemskap i Svenska kyrkan

Veckan som kommer

Här kan du ladda hem blad med kommande veckas predikoturer och kalendarium. För att kunna läsa dem måste du ha Acrobat Reader eller liknande program installerat i din dator! (Om inte kan du hämta programmet gratis.)

Medlemskap i Svenska kyrkan

Någon att tala med

Glädje och sorg, lugna stunder eller förändringens tidevarv. Allt detta ingår i våra liv. När det stormar och är oroligt, är det ett stöd att ha någon att prata med.

Kvinnlig präst på strand med barn i bakgrunden.

Act Svenska kyrkan

Tillsammans med andra kyrkor, organisationer och frivilliga arbetar Act Svenska kyrkan långsiktigt mot fattigdom, förtryck och orättvisor och agerar snabbt vid katastrofer.

En bibel ligger uppslagen på ett bladguldsmyckat altare.

Kyrkoårets bibeltexter

Läs bibeltexterna för de olika helgdagarna under kyrkoåret.

En graffitimålning av en ängel på en betongvägg.

Tankar inför helgen – präster funderar utifrån söndagens texter

"Änglaresor går inte som på räls. De är lite svåra att beskriva. Änglar måste färdas genom oändliga dimensioner, endast burna av himmelsk kraft. Så ängelns resa är inte som din, men ni är på väg till samma plats, på samma gång.". Läs tankar inför helgen.