Södra Vi-Djursdala församling

Södra Vi och Djursdala som bildar en egen församling ligger i den småländska kommunen Vimmerby. Församlingen tillhör Linköpings stift och gränsar i norr till Östergötland.

Södra Vi och Djursdala är en gammal bygd, redan 1311 omnämns Södra Vi, eller Vij som det då kallades, för egen kyrksocken. Första gången Djursdala omnämns är i ett gåvobrev från 1398 och år 1422 benämns församlingen Djursdala.
I församlingen finns tätorterna Södra Vi och Gullringen.

Välkommen att delta i våra gudstjänster och verksamhet och att besöka våra vackra kyrkor och kyrkogårdar. Öppettider hittar du under respektive kyrka.

Vill du kontakta oss?

Ring pastorsexpeditionen på tel: 0492-207 35.

Vi finns på Facebook också. Gilla oss gärna där och följ vad som händer i vår församling

Databasens namn – svenskakyrkan.se/sodravi

Tillhandahållare – Svenska kyrkan, Södra Vi - Djursdala församling

Ansvarig utgivare – Anita Waernqvist, kyrkoherde

-------------------------------------------------------------------

Sommartider i Södra Vi-Djursdala församling

Under sommarmånaderna juli och augusti är tyvärr bemanningen på pastorsexpeditionen begränsad.

Gäller ditt ärende kyrkogårdarna eller kyrkorna kan du kontakta någon av våra vaktmästare: Anneli du Rietz på tel:  0492-207 37, Peter Sandberg på tel: 0492-207 38 eller Jonny Alvin på tel: 0492-207 39. Vaktmästarna når du i regel på helgfria vardagar mellan kl 8-16.

Vill du komma i kontakt med en präst kan du fram till och med den 28 juli ringa vår komminister Marie Marklin på telefonnummer 0492-207 84 och från och med den 7 augusti kan du söka vår kyrkoherde Anita Waernqvist på telefonnummer 0492-207 85.

Under perioden 29 juli till 6 augusti kan du i mycket brådskande ärenden kontakta vikarierande präst Nils-Henrik Sikström på mobilnummer 070-54302 83 eller via e-post:  nilshenrik.sikstrom@svenskakyrkan.se

Nu är vårt Kyrkblad för sommaren och hösten klart. Tyvärr kommer det inte att delas ut i era postlådor förrän i mitten av augusti eftersom Posten under semestertider inte har möjlighet att dela ut samhällsinformation under högsommaren. Men den som väntar på något gott...   För dig som inte vill vänta finns Kyrkbladet att hämta i Södra Vi och Djursdala kyrka och på pastorsexpeditionen i Södra Vi. Om ni inte har möjlighet att hämta själva, hör av er till oss så försöker vi lösa det. Kyrkbladet finns också att läsa här under fliken: Visa fler/Församlingsbladet.

Välkommen att delta i vår barnverksamhet

Barnverksamheten består av Babysång, Kyrklek och Barnkörer.

Läs mera om barn- och konfirmandverksamheten under respektive flik.

Vill du delta i vår verksamhet eller har du några frågor, ring till församlingsassistent Ida Johansson på tel: 0492-207 83 eller till pastorsexpeditionen på tel: 0492-207 35