Till innehållet Till undermeny

Pajala församling

Junosuando, Jarhois, Kangos, Kaunisvaara, Korpilombolo, Muodoslompolo, Narken, Pajala, Tärendö - i din församling är Svenska kyrkan aldrig långt borta. Välkommen att dela tro, glädje, sorg, ro och gemenskap!

Kontakt

Välkommen att ta kontakt med Pajala församling! Här hittar du personalen, öppettider och kontaktuppgifter till församlingsexpeditionen.

Det händer i församlingen

I webbkalendern hittar du gudstjänster, barnverksamhet, konserter och allt annat som händer i Pajala församling och i hela Svenska kyrkan runt om.

Vår verksamhet - kom och var med!

Välkommen att mötas, umgås och fira gudstjänster och högtider i församlingens kyrkor och i församlingshemmen. Här hittar du olika verksamheter som vi har i Pajala församling - för alla åldrar.

Du kan fortfarande anmäla dig till konfirmation 2024/25

Även om inskrivningen för konfirmationen ägde rum söndag den 13 oktober, kan du fortfarande anmäla dig ända fram till 1 december.

Dokumentär om återbördandet till Akamella

Den 18 augusti återbördades kvarlevor från 23 individer till Akamella ödekyrkogård. Ett filmteam fanns på plats för att göra en dokumentär som nu går att se på Svt Play.

Dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Gudstjänster och andakter

I kyrkan samlas vi varje vecka för att fira gudstjänster och andakter tillsammans. Alla är välkomna att vara med: unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan.

Barn och familj

Barn och deras föräldrar är en viktig del av församlingen. Vi har grupper och aktiviteter för olika åldrar och vi vill att du ska känna dig välkommen att vara med på det som passar dig.

Unga

Kyrkan kan vara en fantastisk plats att växa på och här finns rum för alla de stora frågorna och massa kul på vägen. Pajala församling erbjuder både konfirmation, ledarutbildning och en ungdomsgrupp.

Musik och körer

Körer, konserter och annan kultur har en stor plats i Pajala församling. Du är välkommen att komma och lyssna eller titta, eller att själv vara med och medverka.

Laestadiusmuseet och pörtet

Laestadiusmuseet består av prästgården, pörtet och örtagården och berättar om Lars Levi Laestadius liv och verk. Museet är stängt för säsongen, men det finns möjlighet att boka guidning för grupper och enskild visning året om. Välkomna!

Vuxna

Sång, musik, andakter, fika, föredrag, soppluncher och syföreningar. Du är hjärtligt välkommen till våra aktiviteter och till vår gemenskap.

Kyrkogårdar

I Pajala församling finns kyrkogårdar i Korpilombolo, Narken, Tärendö, Junosuando, Kangos, Muodoslompolo, Muonionalusta, Kaunisvaara och Pajala.

Vill du hjälpa till?

Många av kyrkans uppgifter sköts av människor som hjälper till på sin fritid. De kan kallas för volontärer, frivilliga eller ideella. Vill du också hjälpa till?

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

Nyheter från Luleå stift och nationellt

Här hittar du nyheter från Luleå stift (Norrbotten och Västerbotten) och nationella nyheter från Svenska kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.