Pajala kyrka

Pajala församling

Junosuando, Jarhois, Kangos, Kaunisvaara, Korpilombolo, Muodoslompolo, Narken, Pajala, Tärendö - i din församling är Svenska kyrkan aldrig långt borta. Välkommen att dela tro, glädje, sorg, ro och gemenskap!

Närbild på påskliljor i solljus.

Välkommen till kyrkan i påsk!

Påsken är kyrkans största helg. Vi firar den för att påminna oss om att Jesus uppstod några dagar efter att han hade dött på korset. Välkommen att fira påsk i kyrkan!

Händer i församlingen

I webbkalendern hittar du gudstjänster, barnverksamhet, konserter och allt annat som händer i Pajala församling och i hela Svenska kyrkan runt om.

Kyrkans hus i Pajala

Kontakt

Välkommen att ta kontakt med Pajala församling! Här hittar du personalen, öppettider och kontaktuppgifter till församlingsexpeditionen.

Vill du bli kyrkvärd?

Kyrkvärdar hjälper till i gudstjänsten med att bland annat välkomna, tända ljus, läsa bibeltexter och ta upp och räkna kollekt.

Laestadius pörte

Sommarjobba på Leastadiusmuseet?

Låter det det intressant? Nu söker Pajala församling personal under sommaren för bland annat guidning och trädgårdsskötsel vid Laestadiusmuseet och pörtet. Välkommen med din ansökan!

En person står på en stor sten och ser ut över vidderna, mitt i ett snölandskap.

Fastan

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron.

En liten pojke i vit skjorta och grön fluga doppar sina fingrar i dopfuntens vatten.

Dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Några personer placerar tända stearinljus i en liten plåtlåda fylld med sand.

Gudstjänster och andakter

I kyrkan samlas vi varje vecka för att fira gudstjänster och andakter tillsammans. Alla är välkomna att vara med: unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan.

Två barn skrattar i kyrkbänken.

Barn och familj

Barn och deras föräldrar är en viktig del av församlingen. Vi har grupper och aktiviteter för olika åldrar och vi vill att du ska känna dig välkommen att vara med på det som passar dig.

Två unga tjejer skrattar.

Unga

Kyrkan kan vara en fantastisk plats att växa på och här finns rum för alla de stora frågorna och massa kul på vägen. Pajala församling erbjuder både konfirmation, ledarutbildning och en ungdomsgrupp.

Musik och körer

Körer, konserter och annan kultur har en stor plats i Pajala församling. Du är välkommen att komma och lyssna eller titta, eller att själv vara med och medverka.

En kvinna sitter och samtalar med några andra över en kopp kaffe.

Vuxna

Sång, musik, andakter, fika, föredrag, soppluncher och syföreningar. Du är hjärtligt välkommen till våra aktiviteter och till vår gemenskap.

Skylt Laestadius pörte

Laestadiusmuseet och pörtet

Laestadiusmuseet består av prästgården, pörtet och örtagården och berättar om Lars Levi Laestadius liv och verk. Under sommartid är museet öppet och andra tider på året finns möjlighet att boka visning. Välkomna!

Blommande vita syrener på en kyrkogård.

Kyrkogårdar

I Pajala församling finns kyrkogårdar i Korpilombolo, Narken, Tärendö, Junosuando, Kangos, Muodoslompolo, Muonionalusta, Kaunisvaara och Pajala.

Någon krattar ihop höstlöv till en hög i gräset.

Vill du hjälpa till?

Många av kyrkans uppgifter sköts av människor som hjälper till på sin fritid. De kan kallas för volontärer, frivilliga eller ideella. Vill du också hjälpa till?

Information om personuppgiftsincident

Svenska kyrkan vill informera dig om en personuppgiftsincident som skedde i samband med att kyrkan utsattes för ett cyberangrepp i november 2023. Syftet med informationen är att berätta vad som hänt och vilka åtgärder kyrkan vidtagit. Vi ger även generella tips på vad du kan göra själv för att skydda dina personuppgifter.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva
En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Kolme graafista kuvaa caatista, puhelimesta ja nettikirjeestä.

Palveleva puhelin

I Sverigefinska telefonjouren kan du prata finska, chatta eller skriva ett digitalt brev. Ruotsin kirkon keskusteluapu ja kriisipuhelin. Voit soittaa, lähettää nettikirjeen tai chattailla päivystäjän kanssa luottamuksellisesti.

Nyheter från Luleå stift och nationellt

Här hittar du nyheter från Luleå stift (Norrbotten och Västerbotten) och nationella nyheter från Svenska kyrkan.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.