En liten pojke i vit skjorta och grön fluga doppar sina fingrar i dopfuntens vatten.

Dop

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Livets första fest
Dopet är ett tillfälle för glädje och fest för att välkomna ditt barn till livet. Då lyfts barnets hela liv fram, både det vi känner till och det vi inte kan veta något om. Guds löfte uttalas i dopet, om att Gud finns för barnet, alla dagar, vad som än händer. Läs mer om dopet här

Boka dop eller samtal om dopet

Fyll i ett formulär eller kontakta Pajala församling direkt.

Dop - anmäl ditt intresse

Du kan avgiftsfritt boka lokal i något av våra församlingshem för dopkalalas och församlingen har även dopklänningar för gratis utlåning.

Låna dopklänning

Om du ska döpa ditt barn i Pajala församling har du möjlighet att låna en dopklänning . Dopklänningarna finns i några olika modeller.

Kyrkans hus i pajala

Församlingshem

I våra församlingshem har Pajala församling en mängd olika verksamheter. Det går även att låna lokalerna för dopkalas, eller hyra för andra samlingar eller arrangemang.

Församlingens dopträd

Pajala församlings dopträd hänger i Pajala kyrka och är av renskinn. På den inbrända trädstammen hängs röda läderhjärtan med namn och dopdag på de som döps.

Om dopet på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En prydnadsängel står bredvid ett dopljus.

Dopet

Dopet är en helig handling – ett sakrament. Det som gör dopet så speciellt är att Jesus instiftade dopet och bad oss att döpa.

En glad dopfamilj, faddrar och präst står långt fram i kyrkan.

Barndop

Dopet är en vacker tradition som kan samla familj, släkt och vänner. Men det är också en högtidsstund. Alla som är samlade får lyssna till Guds löfte om kärlek och omsorg om barnet.

En bebis med nyckelpigor på kläderna ligger på mage på golvet.

Rätt att döpa ett barn

Många föräldrar vill fira att de har fått barn och väljer att döpa det. Men en del frågar sig om det är rätt – borde inte barnet själv få bestämma?

En liten flicka i famnen på sin fadder, en ung man.

Fadder

Vid barndop är det ofta faddern som bär barnet fram till dopet. Det är också vanligt att faddern medverkar vid dopet med exempelvis ljuständning eller textläsning.

Prästen håller sin hand på en konfirmands huvud när hon döps.

Att döpas som konfirmand

Om du inte döptes som barn, kan du ändå bli konfirmand. Under konfirmandtiden blir du erbjuden att döpas.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.