Foto: Magnus Aronson /Ikon

Begravning - ett sista farväl

När en familjemedlem, släkting eller vän dör är det viktigt för många att få ta ett sista farväl. I kyrkan gör vi det i en begravningsgudstjänst då vi överlämnar den som har dött till Gud.

Du är välkommen att kontakta församlingen för samtal och stöd när du har sorg. Som närmast anhörig kan du också boka och planera för en begravning.

Gemensamma sidor från Svenska kyrkan

En liten vit sten med texten Älskade morfar.

När någon dör

Vem tar hand om kroppen när någon dör? Vilka räknas som närmast anhöriga och vad ska de göra? Här kan du läsa om vad som ska göras när någon dör, och av vem.

En begravningsbukett i form av ett hjärta av röda rosor står framför en kista.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

Begravningspastoral

För att kvailtetssäkra Pajala församlings begravnigsverksamhet och för att berätta om hur församlingen arbetar vid till exempel en begravningsgudstjäns, finns ett dokument som kallas begravningspastoral. Läs pastoralen här!

Närbild på blommande påskliljor i solsken.

Blomsterfond

Om du vill hedra någons minne med en gåva till verksamheten i Pajala församling, finns en blomsterfond.

Korpilombolo kyrka

Kyrkor och kapell

I Pajala församling finns kyrkor och kapell från Muodoslompolo i norr till Korpilombolo i söder. Alla med sin egen unika historia. Välkommen på besök!

Kyrkans hus i pajala

Församlingshem

I våra församlingshem har Pajala församling en mängd olika verksamheter. Det går även att låna lokalerna för dopkalas, eller hyra för andra samlingar eller arrangemang.