Foto: Alex Giacomini /Ikon

Konfirmation

Konfirmationen är en upptäcktsresa som handlar om dig, Gud och allt som är viktigt i livet. Tillsammans med andra får du chansen att fundera, skratta och gråta och inga frågor är för dumma eller konstiga.

Konfirmation handlar om Gud och om det du tycker är viktigt i livet. Vi pratar om allt från kärlek, sex och döden till meningen med livet, om Gud finns och om vem du själv är. Du får ställa alla frågor du vill. Men det handlar också om att lära känna nya vänner. Det finns tid för både allvar och lek.

För att bli konfirmand behöver du inte ha en tro på Gud, men du får en chans att ta reda på vad den kristna tron handlar om.

I Pajala församling genomförs konfirmationsundervisningen under särskilda tillfällen då vi träffas och senare åker vi tillsammans på konfaläger. Efter det är det dags för konfirmation. Efter din konfirmation har du chansen att gå en ledarutbildning.

Om konfirmation på Svenska kyrkans gemensamma sidor

Konfirmander tränar på sin predikan inför konfirmationsgudstjänsten.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.

Ungdomar som sitter på rad och pratar och ler.

Hitta konfirmation

Sök efter en konfirmationsgrupp eller ett konfirmationsläger som passar dig och dina intressen.

Konfirmeras efter åttan eller som vuxen

Blev du inte konfirmerad som tonåring? I din församling erbjuds alltid en möjlighet att konfirmeras som vuxen.

En ledare och några ungdomar är ute och går.

Ledarutbildning

Vill du testa att vara konfaledare, ledare i barngrupper eller i gudstjänsten? I ledarutbildningen får du chansen att utveckla dina ledaregenskaper och skaffa en massa nya erfarenheter.

Två unga tjejer skrattar.

Unga

Kyrkan kan vara en fantastisk plats att växa på och här finns rum för alla de stora frågorna och massa kul på vägen. Pajala församling erbjuder både konfirmation, ledarutbildning och en ungdomsgrupp.