Några personer placerar tända stearinljus i en liten plåtlåda fylld med sand.
Foto: Johannes Frandsen

Gudstjänster och andakter

Mitt i livets glädjeämnen och sorger, förtvivlan och hopp samlas vi till gudstjänst. I kyrkan samlas vi varje vecka för att fira gudstjänster och andakter tillsammans. Alla är välkomna att vara med: unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan.

Gudstjänsten

Gudstjänster firas varje söndag i Svenska kyrkans församlingar, och ofta andra dagar också. En gudstjänst är alltid öppen för alla.

En liten bebis sitter i gräset och blickar upp mot kameran.

Tankar inför helgen

"Oväntat nog sitter jag på ett fluffigt moln, högt ovanför jordens vanliga vardag, och försöker se på världen med Guds ögon." Läs prästens tankar inför helgen på Svenska kyrkans bloggportal.

Någon har tänt ljus och läser bibeln.

Kyrkoårets bibeltexter

Kyrkoåret, kyrkans kalender, börjar med första advent. Varje söndag och helgdag under kyrkoåret har sitt namn, sitt tema och sina bibeltexter. Här kan du läsa bibeltexterna för olika helgdagar under kyrkoåret.

Hitta till våra kyrkor