Odensalakyrkan i vinterdräkt
Foto: Håkan Wike

Svenska kyrkan Östersund

Välkommen till Svenska kyrkan Östersund. Vi finns med i vardagen och vid högtid, i glädje såväl som sorg. Du är alltid välkommen, oavsett tro eller tvivel.

Loppislördag

Lördag 23 mars är det dags för årets loppis i Församlingsgården vid Stora kyrkan. Välkommen att fynda!

Vi söker fyra unga sommarvärdar

Svenska kyrkan Östersund vill vara en öppen och tillgänglig kyrka även under sommar och semesterperioden. Vi söker fyra personer mellan 18 och 24 som vill arbeta som guider i Stora kyrkan och Gamla kyrkan.

Påskliljor i skolskenet. I bakgrunden skymtas ett kors.

Stilla veckan och påsk

Påsken är kyrkans största helg. Då firar vi att Jesus uppstod och besegrade döden. Veckan före påsk kallas Stilla veckan och börjar med Palmsöndagen. Se påskens program här.

Tyghjärta bland blommor

Nytt datum: Sorgegrupp för föräldrar som förlorat ett barn

Det är en svår sorg att förlora ett barn. Varje vårtermin erbjuder vi därför en samtalsgrupp där du får hjälp att bearbeta det som hänt. Första träffen 2024 är 11april.

QR-kod för Swishbetalning

Ge en gåva till vår insamling

Skanna koden i din Swish-app och ge en gåva till vår insamling till Act Svenska kyrkan. Tillsammans gör vi skillnad!

Ge din gåva

Bli medlem

Tack vare våra medlemmar kan Svenska kyrkan Östersund erbjuda en mångfaldig verksamhet och fortsätta hjälpa människor som behöver stöd. Bli medlem du också! Här kan du anmäla dig.

Barn och familj

Ta del av vår barnverksamheten som riktar sig till åldrarna 0-15 år. Våra aktiviteter ger fina möjligheter att träffa och lära känna andra föräldrar, vuxna, barn och ungdomar.

Ungdom

Vill du träffa nya vänner, sjunga i kör, bli ung ledare eller behöver du någon att prata med? Vi har olika aktiviteter för dig som funderar över stort och smått i livet - oavsett om du är troende eller sökare.

En kvinnlig diakon och en man sitter ner och samtalar.

Samtal och stöd

Svenska kyrkan Östersund erbjuder olika typer av samtal och stöd . För präster och diakoner är tron på Gud självklar, men du behöver inte vara troende för att prata med oss.

Mötesplatser

Ta en kopp kaffe, lyssna på en föreläsning, pyssla, sjung i kör, umgås och träffa andra. Promenera och prata. Vi erbjuder massor av trevliga aktiviteter varje vecka. Välkommen in i gemenskapen!

Ljusspel och orkester i Stora kyrkan Östersund

Musik i Stora kyrkan

Ett brett utbud av olika konsert- och musikevenemang i egen och andras regi. Slå dig ner och lyssna till musiken som fyller salen.

Körer och musikverksamhet

Kom och upplev musikens urkraft tillsammans med oss. Dela glädjen och ingå i ett större sammanhang.

Månadskalendern

Månadskalendern samlar information om kommande månads gudstjänster, konserter, mötesplatser och barnaktiviteter. Kalendern skrivs ut och finns att hämta i våra kyrkor, du kan även få den skickad till din mejl som en pdf.

Gudstjänst

Gudstjänster

Varje vecka firar Östersunds församling olika typer av gudstjänster. Alla är välkomna att delta och lyssna, tända ett ljus, be en bön, eller bara sitta ner och känna ro och stillhet.

Andlig fördjupning

Andlig fördjupning handlar om att reflektera över vår tro och vårt liv. Kyrkan är en gemenskap av sökande, längtande människor, som tillsammans vandrar mot större helande och frihet inför Gud och människor. Svenska kyrkan Östersund och församlingarna runt Östersund erbjuder flera olika vägar och möjligheter för dig som är nyfiken på kristen tro och vill fördjupa dig i din andlighet.

Kyrkor

Svenska kyrkan Östersund tillhandahåller och bedriver verksamhet i kyrkor, kapell, på begravningsplatser och andra lokaler. Här kan du läsa mer om dessa och vad som är aktuellt. Välkommen att besöka oss.