Kyrkor

Svenska kyrkan Östersund tillhandahåller och bedriver verksamhet i kyrkor, kapell, på begravningsplatser och andra lokaler. Här kan du läsa mer om dessa och vad som är aktuellt. Välkommen att besöka oss.

Kyrkor

Stora kyrkan

Den 14 juli 1940 invigdes Östersunds nya kyrka - eller som den senare kom att kallas: Stora kyrkan. Här är människor välkomna att sitta ner en stund i stillhet eller tända ett ljus. I kyrkan finns också flera konstverk att se på, bland annat den 170 kvadratmeter stora altartavlan.

Gamla kyrkan

1834 började man bygga Gamla kyrkan. Den tog 12 år att bygga och invigdes på nyårsdagen 1846 av hovpredikant Olof Dillner. Gamla Kyrkan ligger centralt vid Kyrkgatan i Östersund. Här brukar det bland annat vara lunchkonserter och sinnesrogudstjänster under veckorna.

Marielundskyrkan

Marielundskyrkan invigdes tredje Advent 1969, arkitekt var Tore Virke, Stockholm. En liten röd träkyrka som ligger i Södra delen av Östersund. Här har vi veckomässor och samtalsgrupper. Östersunds vokalensemble repar i kyrkan och barnfamiljer besöker Öppet kyrkis varje vecka.

Odensalakyrkan

Odensalakyrkan byggdes 1985 i samarbete med Östersunds kommun, för att fungera som distriktskyrka i det växande Odensalaområdet. Idag används den för kyrkans verksamheter så som gudstjänst, barngrupper, luncher och andra mötesplatser.

Lugnvikskyrkan

1978 invigdes Lugnvikskyrkan som ligger vid torget i stadsdelen Lugnvik. Förutom gudstjänstrum finns här lokaler för kyrkans olika aktiviteter så som barngrupper, Öppet kyrkis, luncher och stickcafé.

Kapell och begravningsplatser

Kapell

Tegelbyggnaden vid Östra begravningsplatsen i Östersund rymmer två kapell. I dessa lokaler finns möjlighet till begravningsceremoni både med och utan religiösa symboler.

Begravningsplatser

Östersunds kyrkogårdsförvaltning ansvarar för och förvaltar två begravningsplatser; Östra begravningsplatsen och Norra begravningsplatsen.

Verksamhet i andra lokaler

Sjukhuskyrkan

Ibland rår vi inte över livet. Det är skört, det är sårbart. Sjukhuskyrkan finns som en samtalspart - öppen för alla - när de riktigt stora frågorna tar tag i oss. Vi finns på Östersunds sjukhus för samtal och stöd för dig som är patient, personal, anhörig eller närstående.

Händer som håller i en kopp

Värmestugan

Till Värmestugan kommer människor i olika livssituationer. Här kan man bland annat värma sig, få frukost och lunch, ta en dusch, tvätta sina kläder, få tillgång till dator och telefon. Men framförallt får man ta del av det mänskliga mötet i form av gemenskap, samtal, mänsklig värme och omsorg.

Trygghetens hus

Svenska kyrkan Östersund är med sin erfarenhet av människor i sorg och kris en av delarna i samhällets krisberedskap. I Trygghetens hus jobbar vi tillsammans med andra samhällsfunktioner för en samordnad beredskap.