Östra begravningsplatsen
Foto: Marie Wallentin

Östra Begravningsplatsen

Östra begravningsplatsen är vår största begravningsplats. Den invigdes 1905 och ligger vid bostadsområdet Körfältet.

Östra begravningsplatsen började anläggas 1903 och invigdes 1905. Begravningsplatsen upplåter nya kist- och urngravar samt minneslund, askgravlund och askgravplats. Dt finns även två muslimska gravplatser.

Minneslunden

Allhelgonafirande med levande ljus i minneslund
Minneslunden Östra begravningsplatsen

Minneslunden invigdes 1976. Gravskicket är anonymt och kyrkogårdsförvaltningen står för utsmyckningen. Besökare får bidra med snittblommor och ljus. Namnen på de gravsatta från och med 1999 finns i en pärm på kyrkogårdsförvaltningens expedition.

2018 har minneslunden byggts om med fler sittplatser och belysning. Träd har planterats i ytterområdet. På sidan om murarna vid dammen har gångar tagits upp för passage till den nya askgravlunden som anlades 2018-2019.

Askgravlunden

Askgravlunden på Östra begravningsplatsen
Askgravlunden på Östra begravningsplatsen Foto: Petter Frisell

Askgravlunden fungerar som en minneslund med skillnaden att en namnplatta med den gravsattes namn finns på en minnestavla. Vi förbereder en plats och de anhöriga gravsätter sen själva. Kyrkogårdsförvaltningen står för utsmyckningen, besökare får bidra med snittblommor i vasbärare och ljus i ljusbärare.

Askgravlunden på Östra begravningsplatsen invigdes 2020.

Askgravplatsen

Askgravplatsen är ett gravskick av gemensam karaktär. Den är ett skötselfritt alternativ till en urngravplats utan minneslundens krav på anonymitet.

Askgravplatsen på Östra begravningsplatsen

I en askgravplats kan endast urnor gravsättas. Varje gravplats har plats för två urnor. En skylt med namn, födelse- och dödsår fästs på askgravplatsens minnesstenar i samband med gravsättningen. Minnesstenarna med tillhörande planteringar ansvaras av kyrkogårdsförvaltningen.

Smyckning får endast ske med gravljus samt snittblommor i vas. Anhöriga har möjlighet att välja plats och ansvarar för gravsättning samt beställning av namnskylt.

Kontakta kyrkogårdsförvaltningen

Telefon expedition:

Telefontider:

Måndag, tisdag, torsdag och fredag 10:00-12:00.
Onsdag 13:00-15:00.

Mejladress:

ostersund.kgf@svenskakyrkan.se

Besöksadress:

Mariavägen 23, 831 48 Östersund

Gravsättning, gravar och gravrätt

Här kan du läsa om vilka gravtyper (gravskick) som finns på Östersunds begravningsplatser och vad de olika gravskicken innebär.

Vi hjälper dig med gravskötseln

Att hålla våra anhörigas gravplatser i värdigt skick är viktigt för de flesta. Men ibland kan det av olika anledningar vara svårt att få tid till det. Därför erbjuder Kyrkogårdsförvaltningen olika skötseltjänster. Här kan du läsa mer om våra erbjudanden och se prislista för gravskötsel.

Ängel på en gravsten

Hitta gravplatsen

Söker du en särskild gravplats? Här hittar du länkar till sidor där du kan leta vidare efter gravar på olika platser i Sverige.

Kyrkogård i soljus.

Kyrkogårdsförvaltningen

Östersunds kyrkogårdsförvaltning sköter begravningsverksamhet i Östersund, det vill säga det arbete som omfattar begravningsplatser med gravplatser, vissa transporter av stoft, samt kremering.