Stengolv stora kyrkan
Foto: Mikaela Eriksson

Våra kyrkor

Här kan du läsa om och se runt i kyrkorna med våra 360-gradersbilder.

Stora kyrkan

Den 14 juli 1940 invigdes Östersunds nya kyrka - eller som den senare kom att kallas: Stora kyrkan. Här är människor välkomna att sitta ner en stund i stillhet eller tända ett ljus. I kyrkan finns också flera konstverk att se på, bland annat den 170 kvadratmeter stora altartavlan.

Gamla kyrkan

1834 började man bygga Gamla kyrkan. Den tog 12 år att bygga och invigdes på nyårsdagen 1846 av hovpredikant Olof Dillner. Gamla Kyrkan ligger centralt vid Kyrkgatan i Östersund. Här brukar det bland annat vara lunchkonserter och sinnesrogudstjänster under veckorna.

Marielundskyrkan

Marielundskyrkan invigdes tredje Advent 1969, arkitekt var Tore Virke, Stockholm. En liten röd träkyrka som ligger i Södra delen av Östersund. Här har vi veckomässor och samtalsgrupper. Östersunds vokalensemble repar i kyrkan och barnfamiljer besöker Öppet kyrkis varje vecka.

Odensalakyrkan

Odensalakyrkan byggdes 1985 i samarbete med Östersunds kommun, för att fungera som distriktskyrka i det växande Odensalaområdet. Idag används den för kyrkans verksamheter så som gudstjänst, barngrupper, luncher och andra mötesplatser.

Lugnvikskyrkan

1978 invigdes Lugnvikskyrkan som ligger vid torget i stadsdelen Lugnvik. Förutom gudstjänstrum finns här lokaler för kyrkans olika aktiviteter så som barngrupper, Öppet kyrkis, luncher och stickcafé.