Foto: Petter Frisell

Marielundskyrkan

Marielundskyrkan invigdes tredje Advent 1969, arkitekt var Tore Virke, Stockholm. En liten röd träkyrka som ligger i Södra delen av Östersund. Här har vi veckomässor och samtalsgrupper. Östersunds vokalensemble repar i kyrkan och barnfamiljer besöker Öppet kyrkis varje vecka.

Normalt har församlingen följande gudstjänster i Marielundskyrkan:

(Varannan söndag)
15:00 Mässa (se kalendern)

Torsdag
Marielundskyrkan 18:30 meditativ mässa med samtalsgruppen "Väggrepp" och fika efteråt. Läs mer här.

Aktiviteter i Marielundskyrkan

Ett litet barn spelar på en tamburin som ligger på en röd matta. Andra barn och vuxna sitter runt omkring.

Öppet kyrkis 0-3 år

Vår öppna förskola. Vi leker, pysslar, pratar om livet, sjunger tillsammans vid en liten samling, fikar och umgås med varandra. I första hand för små barn tillsammans med vuxen men även äldre syskon är välkomna.

Ett litet barn håller i en hjärtformad våffla.

Middag för Enastående

En verksamhet för ensamstående föräldrar med barn. Vi pratar om föräldrarollen och hjälper varandra i att vara kloka och sunda föräldrar till våra barn.

Ett glatt barn med rutig mössa gör V-tecknet med båda händerna mot kameran.

Barngrupper 6-13 år

Varje vecka har vi kyrklig fritidsaktivitet med olika barngrupper. Vi träffas efter skolan och pysslar, sjunger, fikar, har andakt och har skoj tillsammans. Vi pratar och diskuterar mycket till exempel hur vi kan vara en bra kompis och sprida gott till andra människor. Här finns tid för samtal och reflektion.

Babymassage 0-6 mån

Babymassage är en stund av avslappning och välbefinnande där du och ditt barn kommer varandra nära på ett alldeles speciellt sätt.

Sopplunch

Mat & Prat

Andakt, gemenskap, prat och lite mat. Ibland blir det underhållning av någon gäst.

Målargruppen

En verksamhet som vänder sig till dig som tycker om att måla, rita och teckna. Vi träffas varannan onsdag under hösten.

Handarbetsgruppen

För dig som gillar handarbete Ta med ditt eget material och var med i gemenskapen.

Väggrepp - en plats för samtal, delande och fördjupning

Väggrepp är en gemenskap som, i alla de utmaningar vi möter, försöker finna vägar för att behålla tron, få inspiration från andra och hålla samtalet kring trosfrågorna levande. Vad betyder det att följa Jesus i vår tid?

Se dig runt i Marielundskyrkan!

Med vår 360-gradersbild kan du kika runt i Marielundskyrkan
Marielundskyrkan interiör

En K-märkt kyrka

Kyrkan ligger vackert i en liten skogsbacke som väl bevarar känslan av hur det såg ut i området innan kyrkan och de stora bostadsområdena byggdes. Kyrkan K-märktes år 2004.

Kyrkan byggs ut 1955
Från början var kanske inte tanken att verksamheten i kyrkan skulle bli så stor. Därför var lokalerna ganska små för till exempel barngrupper men också dåligt försedd med kontor för de anställda. För att bättre svara mot den verksamhet som redan fanns byggdes kyrkan ut 1995.

Kyrkans orgel
Orgeln som installerades när kyrkan byggdes var en standardbyggd 7-stämmig, en-manualig orgel från Grönlunds orgelbyggeri. 11e oktober 2003 invigdes en ny 11-stämmig två-manualig orgel, disponerad för kyrkan, byggd av orgelbyggare Robert Gustafsson, Härnösand.

Kyrkliga Södergruppen var en grupp på ungefär 70 ideellt arbetande män och kvinnor som idogt arbetade för att kyrkan skulle byggas. De skänkte också många värdefulla saker, bland annat kyrkklockan, dopfunt och dopkanna.

Kyrkan invigdes tredje Advent 1969
Arkitekt var Tore Virke, Stockholm. Typiskt för sin tid byggdes kyrkan med en stor vikvägg i koret ut mot församlingen, detta för att kunna dölja koret och altaret. På så sätt kunde man använda kyrkan som en samlingslokal för allmänna, profana samlingar då det inte fanns någon sådan lokal i området.

Vi i Marielundskyrkan