Lugnvikskyrkan
Foto: Petter Frisell

Lugnvikskyrkan

1978 invigdes Lugnvikskyrkan som ligger vid torget i stadsdelen Lugnvik. Förutom gudstjänstrum finns här lokaler för kyrkans olika aktiviteter så som barngrupper, Öppet kyrkis, luncher och stickcafé.

GUDSTJÄNSTER
Normalt har församlingen följande gudstjänster i Gamla kyrkan:

Söndag (varannan söndag)
11:00 Gudstjänst (se kalendern)

Aktiviteter i Lugnvikskyrkan

Ett litet barn spelar på en tamburin som ligger på en röd matta. Andra barn och vuxna sitter runt omkring.

Öppet kyrkis 0-3 år

Vår öppna förskola. Vi leker, pysslar, pratar om livet, sjunger tillsammans vid en liten samling, fikar och umgås med varandra. I första hand för små barn tillsammans med vuxen men även äldre syskon är välkomna.

Ett glatt barn med rutig mössa gör V-tecknet med båda händerna mot kameran.

Barngrupper 6-13 år

Varje vecka har vi kyrklig fritidsaktivitet med olika barngrupper. Vi träffas efter skolan och pysslar, sjunger, fikar, har andakt och har skoj tillsammans. Vi pratar och diskuterar mycket till exempel hur vi kan vara en bra kompis och sprida gott till andra människor. Här finns tid för samtal och reflektion.

Lunch, bibel

Kyrklunch med andakt

Kyrklunchen är en mötesplats med trevlig samvaro, andakt och en lättare lunch. Ibland med sång och musik.

Läsecirkel

För dig som gillar att läsa böcker och diskutera boken tillsammans med andra. Vi fikar och umgås tillsammans.

Unga och gamla träffas i Lugnvikskyrkan

Stickcafé

En mötesplats för alla åldrar. Vi samlas i Lugnvikskyrkan och umgås, fikar, arbetar med textilier och lär av varandra.

Några äldre kvinnor med notblad i händerna sjunger tillsammans.

Sjung för hälsan

Start onsdag 22 februari 2023.

Lugnvikskören

En vuxenkör med blandade åldrar som sjunger en repertoar med allt från kyrkomusik och klassiskt till folkmusik och visor.

Se dig runt i Lugnvikskyrkan!

Med vår 360-gradersbild kan du kika runt i Lugnvikskyrkan
Lugnvikskyrkan interiör

Lugnvikskyrkan invigs 1978

Arkitekt för Lugnvikskyrkan var Arne Muhr och inredningsarkitekt var Jean Carlbrandt, båda från Sundsvall. Kyrkan invigdes den 19 november 1978 av biskop Bertil Werkström.

Kyrkans interiör
Nattvardssilvret, dopfunten och altarljusstakarna är tillverkade av silversmed Kerstin Öhlin-Lejonklou. Altartavlan, som föreställer ”Den gode Herden” är vävd av textilkonstnärinnan Anita Persson, Östersund. Ljusbäraren som föreställer ”Livets träd” är ritad av Sofie Lewrens och tillverkad av smeden Lars-Erik Larsson, Gålsjöbruk. Kyrkans orgel, av fabrikat Grönlund, har två manualer och 13 stämmor.
De två kyrkklockorna är tillverkade i Sigtuna.

Vi i Lugnvikskyrkan