Blommor, Hoppets kapell
Foto: Marie Wallentin

Kyrkogårdsförvaltningen

Östersunds kyrkogårdsförvaltning sköter begravningsverksamhet i Östersund, det vill säga det arbete som omfattar begravningsplatser med gravplatser, vissa transporter av stoft, samt kremering.

På de flesta platser i landet är det Svenska kyrkans församlingar och pastorat som sköter begravningsverksamheten. Så även i Östersund. Men det är Sveriges lagar som styr den och alla som bor i Sverige – oavsett religion – får del av den.

Den som sköter begravningsverksamheten kallas för huvudman.

Uppgifter och ansvar i begravningsverksamheten

Huvudmannen för begravningsverksamheten

• förvaltar de allmänna begravningsplatserna
  • ser till att det finns tillräckligt många gravplatser
  • erbjuder gravplatser och andra gravanläggningar av allmänt förekommande slag för gravsättning
  • erbjuder särskilda gravplatser för dem som inte tillhör ett kristet trossamfund
  • erbjuder en lokal förvaring av kistlagt stoft
  • sköter kremering
  • sköter gravsättning
  • erbjuder en lokal utan religiösa symboler för begravningsceremoni.

Huvudmannen har personal som sköter arbetet

Det är också huvudmannen som har personal, byggnader, maskiner och allt annat som behövs för verksamheten. Personalen anlägger, sköter och vårdar begravningsplatsernas allmänna delar och har viss tillsyn över gravplatserna. Däremot sköter personalen inte om enskilda gravplatser som har gravrättsinnehavare.

Verksamheten finansieras med begravningsavgiften

Alla som är folkbokförda i Sverige, och som har en beskattningsbar inkomst, betalar en begravningsavgift.

Kontakta kyrkogårdsförvaltningen

Telefon expedition:

Telefontider:

Måndag, tisdag, torsdag och fredag 10:00-12:00.
Onsdag 13:00-15:00.

Mejladress:

ostersund.kgf@svenskakyrkan.se

Besöksadress:

Mariavägen 23, 831 48 Östersund

Östra begravninigsplatsen

Begravningsplatser

Östersunds kyrkogårdsförvaltning ansvarar för och förvaltar två begravningsplatser; Östra begravningsplatsen och Norra begravningsplatsen.

Hoppets kapell

Kapell

Tegelbyggnaden vid Östra begravningsplatsen i Östersund rymmer två kapell, det stora Hoppets kapell och det lilla Trons kapell.

Hoppets kapell

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

Gravar, Östra begravningsplatsen

Gravsättning, gravar och gravrätt

Här kan du läsa om vilka gravtyper (gravskick) som finns på Östersunds begravningsplatser och vad de olika gravskicken innebär.

Vi hjälper dig med gravskötseln

Att hålla våra anhörigas gravplatser i värdigt skick är viktigt för de flesta. Men ibland kan det av olika anledningar vara svårt att få tid till det. Därför erbjuder Kyrkogårdsförvaltningen olika skötseltjänster. Här kan du läsa mer om våra erbjudanden och se prislista för gravskötsel.

En kyrkogård i solsken.

Begravningsavgiften

Begravningsavgiften finansierar begravningsverksamheten. Alla som är folkbokförda i Sverige – oavsett religion – och som har en kommunalt beskattningsbar inkomst betalar en begravningsavgift via sin skattsedel. Det är begravningsavgiften som finansierar begravningsverksamheten.

Vi jobbar på Kyrkogårdsförvaltningen