En uppslagen bibel där sidorna i mitten är vikta som ett hjärta. Rummet är upplyst av ett stearinljus.
Foto: VT Carlheim

Fördjupning - Härlanda

Längtar du efter att samtala på djupet? Är du nyfiken på kristen tro? Söker du efter stillhet? Välkommen till Härlanda församling.

En bild på en kvinna i prästskjorta och texten "Landa här".

Skapad till helhet och hälsa 29/5

VT Carlheim, präst, samtalar med Maria Fässberg Norrhall, pastor i Equmeniakyrkan och legitimerad läkare, om existentiell hälsa. Onsdag 29 maj kl 18.30 i Härlanda kyrka.

Afternoon teaologi

Fika, inspirerande föredrag och goda samtal. Några söndagar i vår kl 15.00-17.30 i Härlanda kyrka. Nästa tillfälle: 2/6.

En person vilar händerna mot ett räcke vid en sjö.

Retreat

Är du nyfiken på att uppleva tystnaden och lyssna inåt under en retreat? På den här sidan samlar vi aktuella retreater i Härlanda församling.

Ett rött ljus och skymten av personer som sitter i en soffa.

Mansfrukost

Oavsett ålder eller tro är du välkommen till en frukost där vi samtalar om livet och utforskar olika teman. Några söndagar kl 8.30 per termin i Härlanda församlingshem. Den 21 april gästar läkaren Martin Sandberg Wideqvist.

Närbild på två händer som sträcks upp mot himlen.

Samtalsgrupp Tro och liv

Längtar du efter att få mer kunskap, fördjupning, erfarenhet och att samtala om kristen tro och andlighet? I Härlanda finns samtalsgruppen Tro och liv, start 28/8 2024. Anmälan.

En grind till en äng i en skogsdunge.

Andlig vägledning

Längtar du efter att fördjupa din relation med Gud? I Härlanda församling finns möjlighet till andlig vägledning genom samtal. Metoden är hämtad från 1500-talets Ignatius av Loyola och ett sätt att be och leva med Jesus i vardagen.

En hand sträcker sig ut mot soluppgången.

Lectio Divina

Bibelläsning, bön och samtal och vardagsmässa. Onsdagar kl 17.00 vissa onsdagar i Härlanda kyrka.

En rad av böcker fotade underifrån så att bara sidorna syns.

Livsviktig läsning

Vill du läsa en bok och samtala med andra om den utifrån existentiella teman? Välkommen med! Vi bestämmer böcker och datum för samtal utifrån deltagarna. Intresserad? Kontakta diakon Maria 0705-648030 maria.lofdahl@svenskakyrkan.se

Ett runt ljus lyser mot svart bakgrund.

Djupmeditation

En stunds andhämtning och miniretreat mitt i vardagen - det är kristen djupmeditation. Torsdagar kl 19.15 i Härlanda kyrka, med möjlighet till introduktion för nybörjare kl 19.00.

En gångväg i en park.

Dop, konfirmation, bröllop och begravning

Kyrkan finns med dig genom hela livet. Här finns plats för både glädje och sorg.

Vuxenkonfirmation

Vill du bli döpt och/eller konfirmerad – som vuxen? Är du kanske redan både döpt och konfirmerad, men skulle vilja fördjupa dina kunskaper? Längtar du efter att få reflektera runt kristen tro och tradition, som vuxen, utifrån dina egna erfarenheter och förutsättningar? Välkommen till samtal om tro och liv, enskilt eller i grupp! Info: Eva Gripenby