Foto: Emilia Lindstrand-IKON

Gemenskap i Härlanda

Möjlighet till samtal och möten - och gemenskap som värmer inuti. Välkommen till Härlanda församling.

En valborgseld brinner.

Fira valborg med härlig vårsång!

På valborgsmässoafton 30/4 sprider sångare från Svenska kyrkans körer vårstämning vid Härlanda tjärn. Kl 17 inleds firandet, då Härlanda församlings barnkörer sjunger. Ca kl 20 tänds elden ackompanjerade av projektkören i pastoratet. Vill du gå dit i sällskap kan du komma till Frivilligcentralen Knuten (Råstensgatan 4) så promenerar vi dit tillsammans. Valborgsfirandet arrangeras av Göteborgs stad.

Utspruckna lövknoppar mot blå himmel.

Gökotta i Härlanda kyrkoruin

Fira gökotta, en enkel morgongudstjänst i det fria, tillsammans med präst Eva Gripenby och gitarrist Peter Johansson. Tag gärna med kaffekorg! Vid regn är vi inne i Härlanda kyrka. Kristi himmelsfärdsdag 9/5 kl 8.00 i Härlanda kyrkoruin.

Ett rött ljus och skymten av personer som sitter i en soffa.

Mansfrukost

Oavsett ålder eller tro är du välkommen till en frukost där vi samtalar om livet och utforskar olika teman. Några söndagar kl 8.30 per termin i Härlanda församlingshem. Den 21 april gästar läkaren Martin Sandberg Wideqvist.

En gitarr i en fåtölj.

Sångkuren

Allsång, musik med gitarrist Peter Johansson. Härlanda församlingshem, Vidkärrssalongen, onsdagar kl 12.45. Kom gärna tidigt och var med på sopplunchen!

En tallrik soppa.

Sopplunch i Härlanda

Soppa med tillbehör och gemenskap kring borden. Onsdagar kl 11.45 i Härlanda församlingshem. Stanna gärna kvar och sjung med i Sångkuren efteråt.

Härlandakretsen

Sykretsen där vi handarbetar för välgörande ändamål, har en andakt och fikar tillsammans. En viktig pusselbit i församlingens engagemang för internationell solidaritet. Inga särskilda kunskaper krävs. Välkommen med! Måndagar ojämna veckor kl 13-15. Våren 2024 startar vi igen 15/1. Info: Maria Löfdahl.

En rad av böcker fotade underifrån så att bara sidorna syns.

Livsviktig läsning

Vill du läsa en bok och samtala med andra om den utifrån existentiella teman? Välkommen med! Vi bestämmer böcker och datum för samtal utifrån deltagarna. Intresserad? Kontakta diakon Maria 0705-648030 maria.lofdahl@svenskakyrkan.se

Afternoon teaologi

Fika, inspirerande föredrag och goda samtal. Några söndagar i vår kl 15.00-17.30 i Härlanda kyrka. Nästa tillfälle: 2/6.

En flicka står med en säck bland sopor.

Internationellt engagemang

Mänskligheten lever under samma himmel. Alla har rätt till ett värdigt liv. I Härlanda församling är mission, internationella relationer och hållbarhet viktiga frågor. Välkommen med ditt engagemang!

Fyra personer i olika åldrar står i köket och plockar fram koppar.

Du behövs - ideell i Härlanda

Ett viktigt engagemang i stort och smått. Vad vill du hjälpa till med i Härlanda församling?

Logotyp Frivilligcentralen Knuten: Härlanda kyrka i bakgrunden och i förgrunden en solros.

Frivilligcentralen Knuten

På Råstensgatan 4 hittar du Frivilligcentralen Knuten - en öppen mötesplats för alla i hjärtat av Kålltorp.

Berättelser

En man spelar gitarr och i bakgrunden syns deltagare som sjunger.

En värmande sångkur

Att sjunga tillsammans är en kur för hälsan, menar Peter Johansson, gitarrist i Härlanda församling som leder allsången Sångkuren. Här finns också möjlighet till samtal och gemenskap.

Bild på en person med blont hår som spelar piano.

"Man måste få leka lite som vuxen"

På Frivilligcentralen Knuten i Kålltorp finns öppna gruppen Spela & Sjung. Här spelar nybörjare och erfarna kända låtar med tre-fyra ackord. "Människan måste ha vattenhål, komma bort från prestation och få leka lite som vuxen" säger deltagaren Lotta.

Världens mat på Frivilligcentralen Knuten

En plats för delande

Sitt ner en stund hos Frivilligcentralen Knuten i Kålltorp. Här delar besökarna mat och gemenskap, kläder och prylar i Gratisbutiken, engagemang och kreativa idéer.

Händer som gör skillnad

När Härlandakretsen träffas sätts händer i bruk för att göra skillnad för människor som har det svårt. Även om många delar handarbetsintresset, är det inte nödvändigt att kunna sy eller sticka för att vara med. Kaffe och gemenskap är lika viktigt.

Längtar du efter att sjunga i kör?

Någon håller i en pärm med notblad.

Körer för unga och vuxna

Välkommen att sjunga i kör i Härlanda kyrka, du som är ung eller vuxen, körvan eller nybörjare.