Personer sitter runt ett bord med ljus, bibel, popcorn, fika, leksak, garnnystan med mera.
Foto: Helena Sandström

Det händer i kyrkan

I Örgryte pastorats församlingar finns plats för dig som älskar att sjunga, söker tystnad och ro, vill träffa nya människor, fördjupa dig eller göra skillnad för andra. Kom och upptäck allt som sker!

Föräldrar och barn sitter i en ring och viftar med sjalar i olika färger.

Barn och familj

Öppna förskolan är en plats för barn och vuxna att träffas i vardagen. Gudstjänst för små och stora och söndagsskola ger plats för alla nyfikna.

Personer på knä tar emot nattvarden, en plats vid altarringen är ledig.

Gudstjänst

Hämta kraft i gudstjänstgemenskapen med varandra och med Gud. Örgryte pastorats församlingar rymmer en bredd av olika gudstjänsttraditioner där du kan hitta din plats.

Skor står på golvet, i mitten finns en tom yta.

Ung

Det finns mycket att fundera på när man är ung. I kyrkan finns en plats att bli sedd, att hitta vänner och aktivitet och få prata om livet och tankar om tro.

Personer i svart och rosa sjunger, i mitten finns en plats ledig.

Körer

Musiken sjuder i kyrkorna i Örgryte pastorat. Här finns ett brett utbud av körer och musikgrupper, från de allra minsta till pensionärer, för dig som vill vara med och sjunga själv.

Personer sitter runt ett dukat bord, en stol är ledig.

Gemenskap i vardagen

Soppa, samtal, handarbete eller bara umgås över en kopp kaffe. Välkommen till våra mötesplatser i Örgryte pastorat, både dagtid och kvällstid.

Två stolar, på den ena står ordet "reserverad", genom stolarna syns en kör som håller konsert.

Musik och konsert

Svenska kyrkan är Sveriges största arrangör av musikevenemang och bidrar till ett levande kulturliv i Göteborg. I Örgryte pastorats kyrkor kan du njuta av till exempel klassiska verk, lunchmusik, visa och gospel.

Någon med trasiga jeans sitter med benen i kors vid ett bord med några andra. På bordet ligger några biblar.

Fördjupning

Längtar du efter att samtala på djupet? Är du nyfiken på kristen tro? Söker du efter stillhet? I Örgryte pastorats församlingar finns plats för dig som funderar, tvivlar, hoppas och tror!

En person i grön t-shirt och diakonsmycke sitter vid ett bord mittemot en tom fotölj.

Samtal och stöd

I kyrkan finns plats för dig som söker någon som lyssnar eller som behöver hjälp och stöd när livet krisar. Du kan vända dig till en diakon eller präst i din hemförsamling.

Fyra personer i olika åldrar står i köket och plockar fram koppar.

Du behövs!

Kom som du är. För att dela din historia, för att du saknas när du inte är här, för att du är unik. I Örgryte pastorat finns många möjligheter till delaktighet och engagemang. Här finns plats för dig!

Ett rutmönster av bilder från Instagram.

Följ oss i sociala medier

Örgryte pastorat finns på Facebook, Instagram och Youtube. Gå in och följ :)

En gångväg i en park.

Dop, konfirmation, bröllop och begravning

Kyrkan finns med dig genom hela livet. Här finns plats för både glädje och sorg.

Nyhetsbrev om musiken

Vill du prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev? Anmäl dig här!

Hitta till kyrkorna i pastoratet