Två stolar, på den ena står ordet "reserverad", genom stolarna syns en kör som håller konsert.

Musik och konsert

Svenska kyrkan är Sveriges största arrangör av musikevenemang och bidrar till ett levande kulturliv i Göteborg. I Örgryte pastorats kyrkor kan du njuta av till exempel klassiska verk, lunchmusik, visa och gospel.

Mer om aktuella konserter i Örgryte pastorat:

Musikgudstjänst: Evensong

Aftonsång i anglikansk tradition med Sankt Pauli kyrkokör under ledning av Mikael Holmlund. Samuel Eriksson vid orgeln. Välkommen att starta kvällen med Afternoon Tea i Pauligården kl 17.15! Sankt Pauli kyrka 29/9 kl 18.

Haydn: Nelson-mässan och Te Deum

Härlanda Oratoriekör fyller 20 år och bjuder in till festlig jubileumskonsert. Lördag 12 oktober kl 17.00 i Härlanda kyrka. Nu kan du köpa biljetter via Ticketmaster.

Att vara Människa - Pastoratsfest 19/10!

Välkommen till en pastoratsfest 19/10 där våra församlingar i Björkekärr, Härlanda, Sankt Pauli och Örgryte, förtroendevalda, ideella samt förskolan i Sankt Pauli och sjukhuskyrkan på Östra sjukhuset vill skapa en festdag tillsammans med dig.

Korsa gränsen 26/10

Konsert på temat döden med kören Härlanda Carmina. Vi får höra ett innerligt program med körmusik, dikter och reflektion där vi tillsammans tänker kring döden och dess mening i våra liv. Lördag 26 oktober kl 18.00 i Härlanda kyrka. Fri entré.

Lunchkonsert 2/10 och 30/10

Johannes Jareteg vid flygeln. Onsdagarna 2 och 30 oktober kl 13.00 i Björkekärrs kyrka. Andakt & sopplunch kl 12.00.

Musik i Sankt Pauli

”… tala till varandra med psalmer och hymner och andlig sång. Sjung och spela för Herren av hela ert hjärta…” I Sankt Pauli församling finns ett rikt musikliv med musikgudstjänster och lunchmusik.

Musik i Härlanda

Kända verk, mäktiga körtoner, sångglada barn och stilla musik till eftertanke. I Härlanda kyrka finns ett brett utbud av konserter med både egna körer och gästande musiker.

Musik i Örgryte

I Örgryte församling vill vi både förvalta och förnya en lång tradition av levande kyrkomusik. Välkommen att uppleva musiken i Örgryte!

Digitalt nyhetsbrev om musiken

Nyhetsbrev om musiken

Vill du prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev? Anmäl dig här!

Hitta fler konserter i Göteborg:

Musik i Göteborg

Nu är det enklare för dig att hitta din nästa musikupplevelse. Kyrkorna i Göteborg har en gemensam kalender med konserter och musikevenemang nära dig.

Orgeln i Konserthuset

Tycker du om orgelmusik? Förutom kyrkornas orglar finns en fantastisk orgel i Göteborgs konserthus. Här hittar du mer information om den och konserthusets program framöver.

Vill du sjunga själv?

Körer

Musiken sjuder i kyrkorna i Örgryte pastorat. Här finns ett brett utbud av körer och musikgrupper, från de allra minsta till pensionärer, för dig som vill vara med och sjunga själv.