Två stolar, på den ena står ordet "reserverad", genom stolarna syns en kör som håller konsert.
Foto: Helena Sandström

Musik och konsert

Svenska kyrkan är Sveriges största arrangör av musikevenemang och bidrar till ett levande kulturliv i Göteborg. I Örgryte pastorats kyrkor kan du njuta av till exempel klassiska verk, lunchmusik, visa och gospel.

Mer om aktuella konserter i Örgryte pastorat:

Sommarmusik i Örgryte: Trio Mareta 28/7

Trio Mareta spelar tidig musik från renässansen och medeltiden. 28/7 19:00Örgryte gamla kyrka

En man som spelar gitarr och ritade noter på grön bakgrund.

Musik och allsång i Härlanda kyrkoruin

Sjung med och njut av vacker musik tillsammans med gitarrist Peter Johansson. Ta gärna med fika, något att sitta på och ett glatt humör. Inomhus vid regn. Vi träffas torsdagar kl 13 i Härlanda kyrkoruin 4 juli - 1 augusti.

Musikgudstjänst Resonances 11/8

BrassUnit spelar musik av D. Bourgeois, V. Ewalds, S. Barber m.m. Den prisbelönta brasskvintetten BrassUnit består av fem unga musiker från södra och västra Sverige. Idag studerar samtliga på musikhögskolor i Malmö, Berlin och Stockholm. Björn Larsson, präst Sankt Pauli kyrka 11/8 kl 18.00

Musikstund för stora & små 17/8

En avslappad musikstund för stora och små, för de som har lätt för att sitta stilla och för de, barn eller vuxna, som behöver röra lite mer på sig. Silvia Sgarella och Mikael Holmlund spelar kända klassiska musikstycken på kyrkans orgel och flygel. Efter en ca 45 minuter lång konsert är alla välkomna till ett enkelt fika i Pauligården. Sankt Pauli kyrka 17/8 kl 15.30

Körskola för män

Körskola för män ny runda! Välkommen ni herrar i alla åldrar som vill testa på att sjunga och/eller utveckla er sångröst. Fyra träffar á en timme: 28/8 samt 4, 11 och 18/9. Sankt Pauli kyrka kl 18-19. Inga förkunskaper krävs, kostnadsfritt dessutom, men anmäl dig gärna till mikael.holmlund@svenskakyrkan.se senast 26/8. Erfarenheten från första rundan i början av året mycket positiv, så ta chansen att testa på du också!

Barnkörer i Härlanda

Härlanda församling har flera körer för barn som vill upptäcka musikens glädje. Höstterminen startar körerna fr.o.m. vecka 34.

Musik i Sankt Pauli

”… tala till varandra med psalmer och hymner och andlig sång. Sjung och spela för Herren av hela ert hjärta…” I Sankt Pauli församling finns ett rikt musikliv med musikgudstjänster och lunchmusik.

Härlanda kyrkas port med ett gyllene emblem ovanför ingången.

Musik i Härlanda

Kända verk, mäktiga körtoner, sångglada barn och stilla musik till eftertanke. I Härlanda kyrka finns ett brett utbud av konserter med både egna körer och gästande musiker.

Musik i Örgryte

I Örgryte församling vill vi både förvalta och förnya en lång tradition av levande kyrkomusik. Välkommen att uppleva musiken i Örgryte!

Digitalt nyhetsbrev om musiken

Nyhetsbrev om musiken

Vill du prenumerera på vårt digitala nyhetsbrev? Anmäl dig här!

Hitta fler konserter i Göteborg:

Solljus reflekteras i en kyrkorgels pipor.

Musik i Göteborg

Nu är det enklare för dig att hitta din nästa musikupplevelse. Kyrkorna i Göteborg har en gemensam kalender med konserter och musikevenemang nära dig.

Orgeln i Konserthuset

Tycker du om orgelmusik? Förutom kyrkornas orglar finns en fantastisk orgel i Göteborgs konserthus. Här hittar du mer information om den och konserthusets program framöver.

Vill du sjunga själv?

Personer i svart och rosa sjunger, i mitten finns en plats ledig.

Körer

Musiken sjuder i kyrkorna i Örgryte pastorat. Här finns ett brett utbud av körer och musikgrupper, från de allra minsta till pensionärer, för dig som vill vara med och sjunga själv.