Lågvatten vid Siljan
Foto: Ingrid del Castillo

Leksands Pastorat

Välkommen till våra församlingar i Leksand, Djura, Åhl och Siljansnäs.

Sista dagen är det riddardubbning i kyrkan

Är du en riddare?

Sommarkollo med riddartema för barn födda 2016 och 2017

Vårstädning på kyrkogården

Nu är det dags att plocka bort vinterutsmyckning vid gravarna.

Högtider i Leksands pastorat

Följ kyrkoårets höjdpunkter och firande i våra kyrkor och församlingar Nu går vi mot våren, pingst och konfirmation!

Vårens musik

Upplev vårens och försommarens konserter och musikgudstjänster i våra kyrkor.

samtal med våra diakoner

Diakoni

Diakonerna finns till som stöd och hjälp för människor som är utsatta eller som behöver helt enkelt någon som lyssnar. Råd och stöd i ekonomiska frågor erbjuds.

En tjej med ansiktet vilande i handflatan tittar in i kameran.

Barn & Unga

Vi erbjuder verksamhet för barn och unga 0-25 år.

Studier och samtal

Delta i våra studier och samtal

Se hela vårens utbud av föreläsningar och undervisning i våra församlingar.

Bibelläsning vid ljus

Lectio Divina, Bibel-Bön-Mässa

Lectio Divina är en enklare form av bibelstudier på torsdagskvällar före kvällsmässan i Leksands kyrka.

Mötesplatsen för alla

Vi vill vara en öppen mötesplats där vi samverkar med det samhälle vi själva är en del av . Vi verkar för en kyrka som är närvarande och vi ska med missionsbefallingens ord gå ut synas och höras. Med öppenhet vill vi verka för mångfald, delaktighet och allas lika värde.  Att ingjuta hopp i människors liv är en stor del i kyrkans arbete. Vi möter människor i livets alla skiften; i sorg, glädje, brustenhet och helhet, tvivel och tro.

Konfirmander på väg till kyrkan

Leksands församling

Leksand är centralorten för Leksands kommun. Kyrkan och pastorsexpeditionen är beläget i naturskön miljö på Leksands kyrkudde.

Siljansnäs kyrka

Siljansnäs Församling

Siljansnäs församling består av 81 % kyrkotillhöriga och 17 byar kring vad man kan kalla ett litet centrum med skola, affär, kiosk och kyrka. Kyrkan och prästgården är belägen vid Björkbergets fot.

Djura kyrka

Djura Församling

Djura är en mindre tätort med fem byar nära Gagnef. Djura församling tillhör Leksands pastorat och består av 86 procent kyrkotillhöriga.

Vy över Åhls kyrka

Åhls församling

Åhls församling, i Insjön har 1796 tillhöriga och ingår i Leksands pastorat från och med 1 januari 2022. Församlingen har funnits sedan tidig medeltid.