Foto: Magnus Johansson

Leksand, Djura, Siljansnäs och Åhls församlingar

Kyrkogårdsförvaltningen

Vi svarar på frågor om kyrkogården, gravar och gravskötsel.
Vi finns på adress, Kyrkallén 23, 793 31 Leksand

Öppettid och telefontid:
Måndag - Torsdag  kl. 10-12
Tel: 0247-807 20, Fax: 0247-807 92

Vid frågor kontakta:

Kyrkogårdschef, Magnus Johansson
0247-807 21 alternativt 070-262 04 23
E-post: magnus.johansson4@svenskakyrkan.se

eller
Administratör på förvaltningen, Anette Hasselberg
E-post: anette.hasselberg@svenskakyrkan.se

Gravskötsel

Om man inte vårdar graven själv går det att beställa gravskötsel enligt nedanstående lista.

Minneslund, Djurakyrkokård

Gravsättning

Minneslunden är en plats för gravsättning av anonym karaktär medan askgravplatsen förses med en skylt där den avlidne är gravsatt.

Begravning, Bårtäcke

Inför en begravning

När en människa dör kan det kännas overkligt för de efter- levande. Fram till begravningen är det många praktiska saker som ska ordnas och beslut som ska tas. Här hittar du information och svar på några av alla de frågor man kan få inför en begravning.

Närbild på en stenduva på en gravsten.

Hitta gravsten

Söker du en särskild gravplats? Här hittar du en länk där du kan leta vidare efter gravar på olika platser i Sverige och Leksands pastorats gravar.

Levande ljus i kyrkan

Begravning

När en människa som står dig nära dör behöver du ta hand om dig och få tid att sörja. Men kanske är det inte nog med sorgen. Kanske är du den som ansvarar för allt det praktiska kring dödsfallet – att berätta för andra, att beställa en kista och att ordna med begravningen?

Illustration av  Öppet kuvert

Se upp för bluff fakturor

Gravrättsinnehavare får blufferbjudanden för gravstenstvätt.

Gravsten

Kontroll av gravstenar

Vart femte år besiktar kyrkogårdsförvaltningen gravstenar på kyrkogårdarna, för att säkerställa att dessa är stabilt förankrade och inte utgör någon risk för personal och besökare.