Foto: Tomas Fiorentino Villarreal

Säby kyrkogård

Kyrkogården ligger i Säby by som har en lång historia.

Kyrkogården som tillhör kyrkan består av cirka 100 gravar, däribland 35 stycken som är märkta som kulturgravar. En av dessa kulturgravar är den Tranchellska familjegraven.

den Tranchellska familjegraven

Justus Tranchell som arbetade som verkställande direktör på Säbyholms gård, betodlingen och sockertillverkning efter grundaren general Cederström. Gården var en av de första som började odla betor industriellt. Tranchell var en driftig person. Han var en ekonomisk affärsman, och för att vara storföretagare på den tiden, hade han ett ovanligt gott hjärta. Han ägnade sig åt välgörenhet och bidrog till många ideella verksamheter.

Justus och han son, Carl, har gett många bidrag i olika former till Säby kyrka och kyrkogård. Bland annat skänktes en orgel till kyrkan 1862. Eftersom han var förtjust i kyrkan frågade han kyrkostämman år 1866 om det fanns möjlighet för honom och hans familj att begära en gravplats. Det godkänndes och där har tjugo familjemedlemmar fått sina sista vilorum.

Karta över kyrkogården

Titta på kyrkogården i 360-graders vinkel!

Här kan du titta på kyrkogården i 360-graders vinkel! Använd rutan till höger för att välja vart du vill stå.

Adress: Säby kyrkväg 195, Landskrona
Kollektivtrafik: Regionsbuss 260 stannar på hållplats Säby kyrkväg vid kyrkan och kyrkogården.

Kyrkogårdsförvaltningen

Välkommen till våra kyrkogårdar och till kyrkogårdsförvaltningens expedition på Landskrona kyrkogård.

Leva vidare-gruppen

Stöd för dig som mist en nära anhörig