Foto: Lars Wall

Härslövs gamla kyrkogård

Härslövs gamla kyrkogård ligger runt kyrkan mitt i byn och har gjort så i många århundranden.

Den gamla kyrkogården utvidgades 1867 åt väster, på den tomt som den gamla klockaregården legat på och en del av prästgårdens jord, som av klockaren varit brukad som kålgård.

I senare delen av 1800-talet kan blodboken och hängaskarna vara planterade.

Kyrkogården som tidigare delvis varit inramad av en kallmur i den gamla delen och av häckar och nät i den nyare fick en betongmur på norra sidan 1926 och 1929 en ordentlig mur också på södra och västra sidorna.

Trädkransen med lindar har en uppskattad ålder av 70-80 år.

Titta på kyrkogården i 360-graders vinkel!

Här kan du titta på kyrkogården i 360-graders vinkel! Använd rutan till höger för att välja vart du vill stå.

Karta över kyrkogården

Adress: Aspavägen 22, Härslöv
Kollektivtrafik: Regionsbuss 260 stannar på hållplats Härslöv Mejerivägen ca.8 min från kyrkan och kyrkogården.

Härslövs nya begravningsplats

Nya begravningsplatsen, som inte längre är så ny, invigdes den 8 oktober 1890.

Härslövs minneslund

Härslövs minneslund togs i bruk i mitten av 1980-talet.

Kyrkogårdsförvaltningen

Välkommen till våra kyrkogårdar och till kyrkogårdsförvaltningens expedition på Landskrona kyrkogård.