En åker med några små skogsdungar och flera vindkraftverk.
Foto: Mona Davidsson /Ikon

Miljöarbete

Landskrona församling är aktiva med att diplomera sig enligt Svenska kyrkans omfattande miljödiplomering. Det är ett systematiskt och strukturerat arbete för att bidra till hållbar utveckling och minskad miljöbelastning. Strukturen stödjer också måluppfyllnad relaterat till Agenda 2030 och Svenska kyrkans färdplan för klimatet.

Vision

Landskrona församling ska aktivt verka för en god förvaltning av skapelsen och för en långsiktig hållbar utveckling av densamma. Vi ska ha god samverkan med övriga samhället för att kunna bygga strukturer som främjar miljöförbättringar, informationsspridning och utveckling. I både små och stora sammanhang ska vi ta ansvar för vår planet och verka för en rättvis fördelning av jordens resurser – lokalt och globalt.

Vad kan en kyrka göra?

Svenska kyrkan är en stor organisation, med många anställda och en stor publik. Det är därför viktigt för oss att ta ansvar för vår direkta påverkan på klimatet, alltså hur vi belastar miljön i vår verksamhet genom utsläpp och konsumtion, men även den indirekta. Detta kan vi göra genom att föra en diskussion om miljö med våra medlemmar och ta med frågor om miljön i gudstjänstrummet.

Hur arbetar vi med miljön?

Genom Svenska kyrkans miljödiplomeringsprogram får vi hjälp av Lund stifts miljögrupp- och samordnare, som hjälper oss att sätta upp konkreta mål utifrån Agenda 2030 och Svenska kyrkans färdplan för klimatet. Målen innebär exempelvis att successivt fasa ut maskiner som drivs av fossila bränslen till el-alternativ, köpa kontorsinredning som är gjort av återbruk, minska vår allmänna konsumtion och se över hur vi färdas till- och från arbetet.

Miljödiplomeringens tre steg

Svenska kyrkans miljödiplomeringsprogram görs i tre steg eller etapper. Steg ett är en mer förberendande och nulägeskartläggning medan steg 2 och 3 innehåller fler konkreta åtgärder.

Miljögruppen

Vi som projektleder miljödiplomeringen i Landskrona församling kallar oss ”miljögruppen” och kommer alla från olika verksamheter i församlingen. Att vi har olika kompetenser i var viktigt för att vi alla ska kunna bidra med någonting till gruppen, få insikt i församlingens olika verksamheter och förbättringsområden, men även för att vi lättare ska kunna sprida arbetet vi gör till våra kollegor.

Diplomering - steg 1 uppfyllt

Ett urval av uppfyllda mål per område

Gudstjänstliv: Uppmärksamma miljön i gudstjänster och hålla miljöutställningar.

Fastighet: Sänkt temperaturen i 7 byggnader och installerat solceller på en fastighet. Planerat verksamheten kring vilka rum/kyrkor som redan är uppvärmda, extra viktigt på vintern.

Kyrkogården: Fasat ut fossildrivna verktyg (görs fortsättningsvis och successivt) och ökat ängsmarker för att främja den biologiska mångfalden.

Inköp: minskat reklam i pappersform.

Transporter och kommunikation: fossila fordon slussas ut och ersätts med andra alternativ (exempelvis el). Kommunikationspolicy: tåg framför resor med flyg och bil.

Kemikalier och avfall: abonnemang för hantering av farligt avfall och minska miljöfarliga produkter.

Diplomering - steg 2 och 3 (ett urval)

• minst 90% av församlingens tillsvidareanställda och förtroendevalda ska ha gått en grundläggande miljöutbildning
  • Det ska finnas en plan för hur nyanställda och nya förtroendevalda informeras och utbildas i församlingens/enhetens arbete för miljö och hållbar utveckling.
  • Ledningen för församlingen ska ansvara för att miljödiplomeringsarbetet har de personella och ekonomiska resurser som krävs för införande.
  • Den miljölagstiftning som berör församlingens arbete för miljö och utveckling ska efterlevas.
  • De aktiviteter i församlingen som ger upphov till miljöpåverkan ska dokumenteras.
  • En miljöpolicy för hållbar utveckling ska formuleras och dokumenteras. Denna ska sedan uppdateras var fjärde år.
  • Mål och delmål ska sättas upp och rutiner ska skapas utifrån dessa.
  • Församlingen ska göra en bedömning för nödlägesberedskap utifrån bedömning av miljörisker i den egna verksamheten.

Policy

• Landskrona församling skall arbeta målmedvetet för att minimera användningen av energi och naturresurser och för att miljöanpassa alla delar av sin verksamhet.
  • I alla församlingens beslut arbeta för en hållbar och rättvis solidarisk utveckling, ett tankesätt som ska prägla hela vår verksamhet.
  • Vi ska följa aktuell miljölagstiftning, regler, krav och normer i syfte att ständigt förbättra vårt miljöarbete.
  • Vi ska verka för en attitydförändring på miljöområdet genom praktiska exempel och därmed även sprida goda exempel på medvetet miljöarbete till enskilda personer och organisationer som kommer i kontakt med kyrkans verksamhet i Landskrona.
  • Vi ska aktivt främja återvinning av material, möbler och annat i samtliga av verksamhetens delar. Detta ska beaktas såväl i inköp som i avyttring av saker inom församlingen. Vi ska tillämpa ett långsiktigt kvalitetstänkande vid inköp och upphandling. Till detta ämnar vi också så långt det är möjligt välja närproducerade, ekologiska, miljö- och rättvisemärkta varor.
  •  I alla församlingens verksamheter ska erbjudas inspiration, utbildning och information i frågor som rör miljö och hållbar utveckling.
  • Samtliga anställda i Landskrona församling ska vara införstådda med och delaktiga i miljöarbetet. Detta ska ske genom  återkommande utbildning, information och inspiration och vara en naturlig del av den kyrkliga verksamheten som en aktiv part i ett ekologiskt och uthålligt samhälle.
  • Vid transporter och resor ska färdsätt med minsta möjliga miljöpåverkan eftersträvas.
  •  Vi bedriver vårt miljöarbete som en kontinuerlig process där vi ständigt följer upp, utvecklar och förbättrar

Representanter från kyrkorådet

Stig Hansson (s)