Foto: Sara Eidevald

Gravsättning

Svenska kyrkan är, på de flesta orter, ansvarig för att bereda gravplats på kyrkogård eller allmän begravningsplats till alla som avlidit. Detta gäller oavsett vilken tro den avlidne haft.

Begravning är i vidaste bemärkelse sättet att varaktigt ta hand om en avliden samt de riter som förknippas med det. Begravningen är en helhet som kan delas upp i tre olika huvudområden: praktiska åtgärder, begravningsceremoni och gravsättning.

När en anhörig avlidit uppmanas de anhöriga att kontakta kyrkogårdsenheten. Om en begravningsbyrå är anlitad sköter den vanligtvis kontakten. I samtalet med förvaltningen bestäms gravplats, gravsättning och övriga praktiska detaljer som rör denna.

De allra flesta boende i Kumla kommun kommer i kontakt med den person som är är anställd som planerare på Kyrkogårdsenheten. Planeraren tar emot de flesta samtal som rör gravplats och gravsättning.
– Först frågar jag om det är en jordbegravning eller kremationsbegravning. Sedan frågar jag om familjen har önskemål om var gravsättning ska ske. Finns det en familjegrav sedan tidigare finns ett naturligt svar. Ska det däremot upplåtas en ny grav behöver jag ha reda på mer praktiska detaljer. Vilket gravområde önskas, hur många ska ligga i den, vem blir gravrättsinnehavare och så vidare, berättar Lena.
I dessa fall bokar de anhöriga som regel in ett besök på kyrkogården för att utse gravplats.
– Vi tar en promenad på kyrkogården och jag visar de olika gravplatstyper som finns att välja på. Jag berättar om de olika gravområdena och förklarar vad det innebär att vara gravrättsinnehavare och om det finns speciella regler för det aktuella gravområdet. Sen ber jag familjen gå hem och tänka över vad som önskas.

De allra flesta har någon typ av uppfattning om hur det ska se ut. I andra fall har det hänt att de anhöriga återkommit för att de inte kunnat bestämma sig, eller för att det funnits någon tvist.
– Enligt lag får inte en avliden förvaras hur länge som helst utan att komma i jord. För urna gäller ett år, för kistbegravning är det kortare, berättar Lena.
När anhöriga har bestämt sig för gravplats, skickar byrån en gravöppningsbeställning till kyrkogårdsenenheten som noterar namn på den avlidne, datum, aktuell byrå och bekräftar gravplatsen. Gravrättsinnehavaren godkänner sedan avtalet. I och med det tillhör gravplatsen de anhöriga i 25 år.

Begravningsavgift

Begravningsavgift betalas av alla som är folkbokförda i Sverige och har en kommunalt beskattningsbar förvärvsinkomst.