En skylt med en QR-kod som skannas av en mobiltelefon
Foto: Karl Frank

Digitala kyrkogårdsguider

En kyrkogård rymmer många minnen. Här finns intressanta levnadsöden och spännande livsberättelser. Genom att skanna QR-koder kan du få höra mer om några av de mer välkända personerna som vilar på kyrkogården.

Digitala kyrkogårdsguider

Hur fungerar det? Jo, med förinspelade guider kan du som besökare, på någon av Kumla pastorats kyrkogårdar, vandra runt på kyrkorgården och lyssna till olika livsberättelser.

Du tar del av berättelserna genom att ta med din smartphone och med den skanna de QR-koder som finns placerade vid utvalda gravplatser. Kan inte din telefon läsa QR-koder med kameran kan du behöva ladda ner en QR-läsare där du vanligtvis laddar ner appar.
Alternativt kan du låta telefonen sköta gudingen genom att scanna en enda QR-kod som finns placerad vid ingångar till kyrkogården. I telefonen får du då också direktiv i ljud och bild hur man tar sig till de olika gravarna.

Ta del av berättelserna hemifrån

Det går också utmärkt att sitta hemma framför datorn och ta del av berättelserna. Besök då sidan www.kulturgravar.se

Vill du höra mer om kyrkorna kan du såklart också göra det. Besök då den här sidan www.kyrkoguiden.se