Ett barn visar glatt upp en bit ljusblå lera som hen jobbat med.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Verksamhet för barn och familj

Välkommen till Kumla pastorats verksamhet för barn i olika åldrar och deras familjer.

Aktuellt inom barn- och familjeverksamheten

En påskkyckling på ett gult papper med färgglada fjädrar.

Barnens påskfest

Festligheter på annandag påsk med glädje och gemenskap för hela familjen.

Svenska kyrkan i Kumla erbjuder ett stort utbud av verksamhet för barn och familj i olika grupper. I vår verksamhet vill vi förmedla den kristna tron och skapa stillhet och närhet i andakter och gudstjänster. Vår önskan är att alla ska få känna gemenskap och livsglädje genom sång, skapande verksamhet, lekar, gudstjänst, uteaktiviteter, läger och mycket mer.

Våra grupper för barn och familj

Babycafé

Vårt babycafé riktar sig till dig som förälder med barn i åldern 0-12 månader.

Babymassage

Spädbarnsmassage är kärleksfull beröring av huden, kroppens största sinnesorgan. Den ger dig och ditt barn en upplevelse av kontakt, kommunikation, glädje och innerlighet.

En bebis i sparkdräkt ligger på rygg på golvet.

Babysång

För barn från 0-12 månader. Med lätta sånger och roliga rörelser stimulerar vi musiksinne, koordination och taktkänsla hos ditt barn.

Öppen förskola i Kumla församlingshem

Välkommen till Öppna förskolan hos Svenska kyrkan i Kumla.

Två bebisar sitter på golvet och leker.

Öppen förskola i Hällabrottets kyrka

Varmt välkommen till öppna förskolan i Hällabrottets kyrka.

En liten pojke och en bebis leker med leksaker som sitter på väggen.

Öppen förskola i Hardemo sockenstuga

Välkommen du som har barn i åldern 0-5 år till trevlig gemenskap med plats för lek och goda samtal.

Kyrkans barntimmar i Hardemo

Kyrkans barntimmar är en verksamhet för 4-5 åringar. Vi har samling, lyssnar till bibelberättelser, ber, sjunger, pysslar, leker och har fruktstund.

Kyrkans barntimmar i Ekeby

En liten tjej hoppar hage.

Kyrkans unga i Kumla

Utforska nya saker och ha skoj med Kyrkans unga i Kumla, för barn i förskoleklass - åk 3.

En flicka målar sin kompis i ansiktet med en penna.

Kyrkans unga i Hällabrottet

Välkommen till våra Kyrkans unga-grupper. Vi har en grupp för dig som går i förskoleklass - åk 3 och en grupp för dig som går i årskurs 4-6.

En liten flicka med förstoringsglas sitter på gräset och studerar buketten hon just plockat.

Kyrkans unga i Ekeby

Livet är fullt av saker som väntar på att bli upptäckta. Upptäck dem tillsammans i Kyrkans unga (för åk F - 6).

En flicka sitter i knät på sin tjejkompis och ler mot kameran.

Kyrkans unga i Hardemo

Livet är fullt av spännande saker som väntar på att bli upptäckta, kom och låt oss upptäcka tillsammans! Till Kyrkans unga är du som går i förskoleklass- årskurs 6 välkommen.

Några ungdomar står i en kyrka och viftar med armarna i luften. En kvinna står framför dem och gör likadant.

Ekeby barnkör

Tycker du om att sjunga och träffa nya kompisar? Häng på oss!

Två barn sitter i ring på golvet och klappar händerna tillsammans med en ledare.

Mini-kören (4-5 år)

Är du en sångglad kille eller tjej? Tycker du om att röra dig till musik? Du är varmt välkommen till Mini-kören. Sång och musik gör oss glada och när vi sjunger tillsammans blir det ännu roligare.

Kumlas barnkör "Non-Stop" (6-12 år)

Kom med och sjung och ha det extraordinärt roligt tillsammans med kompisar och körledare.

Tre tjejer sträcker händer mot skyn och formar hjärtan med händerna.

HiP - Häng i paradiset (Kumla)

Det här är gruppen för dig som går i årskurs 4-6. Vi träffas för en rolig fredagseftermiddag tillsammans med ledare och kompisar.

Barnsamling under gudstjänsttid

Varje söndag firar vi gudstjänst i Kumla kyrka och då bjuder vi in barn från 3 år och uppåt till mysig barnsamling.

En vit träkyrka med en kyrktupp mot en gul himmel.

Appen Kyrkan - för barn

Utforska appen Kyrkan, utvecklad speciellt för barn.