Thursdays in Black

Vi klär oss i svart på lucia för en värld utan våldtäkt och våld. Thursdays in Black är en global kampanj som utmanar mäns våld mot kvinnor. Var med och uppmärksamma kampanjen och Svenska kyrkans internationella arbete med julkampanjen ”En flicka är född”.

Du har möjlighet att vara med och uppmärksamma våld mot kvinnor du också genom att klä dig i svart på torsdagarna. Du kan också vara med och bidra till årets julkampanj vid flera olika tillfällen hos oss under advents- och jultid. Här kan du läsa mer.

En präst med Svenska kyrkans nyckelband runt halsen.

Thursdays in Black

Torsdagar i svart – för en värld utan våldtäkt och våld, är en global kampanj som utmanar mäns våld mot kvinnor.

Splitscreen lucia och barnbrud.

Bryt en tradition

Tvångsäktenskap, könsstympning och andra övergrepp krossar drömmar och slår sönder liv - varje dag. Det är hög tid att bryta skadliga traditioner.

Visste du detta om Lucia?

Hur kommer det sig att en ung kvinna som dog på Sicilien år 304 firas med ljus och sång över hela Sverige i december varje år? Vem var hon, varför har hon ljus i håret och hur spred sig traditionen med Luciatåg?

Lucia i Svenska kyrkan Helsingborg

Vitklädd med ljus i hår. I Svenska kyrkan Helsingborg finns många tillfällen att se Lucia med följe. Här kan du se när och var.