Foto: Linda Gustafsson

Svenska kyrkan — en resurs för skolan

På många håll hos oss i Svenska kyrkan Helsingborg erbjuder man skolor utbildning, upplevelser och kunskap kring värdegrund, kristendom, tro och tradition. Läs om vårt arbete i Gustav Adolfs församling och Adolfsbergskyrkan.

– Vi har läst och tagit till oss det i läroplanen som vi som kyrkan kan hjälpa till att ge eleverna på ett informativt sätt, samtidigt som vi bygger relationer mellan skola och andra vuxna i kyrkan, berättar Monica Pettersson som jobbar i Gustav Adolfs församling i Helsingborg.

Hon och Ann Lescelius är två av dem som tar emot skolklasser och förskoleklasser
i Adolfsbergskyrkan under året för föreställningar, grupparbeten, vandringar och visningar.

Samarbetet med skolan är viktigt, vi ska vara en resurs, ett stöd. Och så ska det vara roligt och intressant.

– Vi har utarbetat ett strategiskt sätt att arbeta som vi vågar påstå är ett win-win-koncept för både skola och kyrka. Vi kompletterar varandra, säger Ann.

Ann och Monica berättar att det är viktigt att de i sitt arbete med skolan respekterar varandras olika tro och tankar, och att det handlar om att se var kyrkan kan göra nytta och var de kan dela med sig av den kunskap som finns där.

Utifrån skolans och förskolans läroplaner gör pedagogerna i en årsklocka med ett genomarbetat material för olika de olika delarna. Det handlar om ämnet religion, men också om samhällskunskap, musik och inte minst att kunna erbjuda delar kopplat till Olweus, det program mot mobbning som alla kommunala skolor i Helsingborg arbetar med.

– Samarbetet med skolan är viktigt, vi ska vara en resurs, ett stöd. Och så ska det vara roligt och intressant, och det tror jag vi lyckas med säger Monica och ler. Det vi har här är en skatt.

En uppskattad samling av alla är symbolvandringen i kyrkan. Överallt på Adolfs-bergkyrkans väggar gömmer sig olika tecken och symboler. Klasserna som kommer får höra om hur de kommit till och sen är det skattjakt. Hur många kan de hitta? Och vad betyder de? Barnen får leta och rita alla tecken de hittat.

– Vad tror ni den här symbolen betyder? frågar Monica när gruppen återsamlats efter symboljakten.

Förslagen är många och rätt påhittiga.

En viktig del i arbetet med skola och förskola är också att göra kyrkan till en plats dit alla är välkomna med sina olika frågor och tankar, samtidigt som vi kan få ge dem baskunskaper om den kristna tron och våra traditioner, berättar Monica sen.

Förutom temaplaneringen erbjuder församlingen andra föreställningar och aktiviteter där de bjuder in skolorna. Under åren 2018 gjorde de föreställningen Ogräs i rabatten tillsammans med elever från Västra Ramlösa skola som agerade och sjöng.

Foto: Linda Gustafsson

Ann berättar att de tidigare haft en barnkör i kyrkan, men istället finns möjligheter i de kontakter de nu har fått med skolorna.

– Barnen tycker det är roligt att få sjunga med i musikaler och samlingar, berättar Ann.

Och inte bara barnen och de som kommer och tittar tycker att det är kul…

– När vi gör en föreställning som den här får många av våra kollegor hoppa in och agera, präster, diakoner, musiker och vaktmästare. Och det är poppis skrattar Monica.

– Vi har jättekul, man vill vara med, det blir en slags teamwork där vi också kommer närmare varandra.

Ogräs i rabatten handlar om att vi alla får vara olika, att alla blommor ska få finnas till oavsett om de ses som ogräs eller prydnadsblommor.

En viktig del i de samtal som Monica och Ann har är bland annat i projekt riktade direkt till sexorna och sjuorna.

– Kyrkans roll i samhället har ändrats mycket, men fortsätter att vara viktigt,  inte minst när det gäller händelser och  krissituationer, men också när det gäller  värdegrund, säger Monica.

I värdegrundsarbetet jobbar de i små grupper i fyra veckor, en timma varje vecka. Pedagogerna från skolan är inte med i själva diskussionerna utan det är bara personalen från kyrkan med.

– Eleverna ska känna sig trygga att kunna prata med oss. Är det stora problem som dyker upp i våra samtal frågar vi eleverna innan vi tar det vidare, berättar Monica.

Samarbetet mellan skola och kyrka kan leda till en fortsatt samtalsmetodik och på någon skola har kurator och skolsköterska dragit igång en fortsättning för eleverna.

– Det kan vara skönt att prata med andra vuxna än sina lärare, berättar Ann. Det kan finnas många problem som man vill ha någon utomstående att prata om, det kan gälla kär-lek, rädslor, hemmamiljö och samhälle.

Både Ann och Monica tycker att det är väldigt stort och viktigt att få vara med och prata med ungdomarna om det här. Men också jobbigt.

Foto: Linda Gustafsson

– Vi arbetar i ett mångkulturellt samhälle där det är viktigt att ha respekt för varandras synsätt och tro, berättar Monica. Eftersom vi många år arbetat tillsammans med skolan finns en lyhördhet och respekt i våra samlingar. Både pedagoger och elever ska känna sig trygga i den undervisning och den information de får.

Samarbetet med skolan är och ska vara ett ömsesidigt utbyte för alla inblandade.

– Vi har otroligt fina möten med både ungdomar, barn och deras pedagoger, säger Ann. Det är guld värt!

Text: Linda Gustafsson
Foto: Linda Gustafsson, Tea Kemppainen