Foto: Josefine Sjöqvist

Svar till Arbetsmiljöverket

Som en del i det pågående förbättringsarbetet i pastoratet skickar ledningen i dagarna tillsammans med skyddsombuden en omfattande så kallad Skrivelse till Arbetsmiljöverket. I den tas punkt för punkt de krav upp som Arbetsmiljöverket har ställt i inspektionsmeddelandet den 5 juli, och som vi, alltså bland andra Arbetsmiljökommittén och skyddsombuden, i god anda samverkat kring och jobbat med sedan dess.

Pastoratets ledningsgrupp har sedan juli arbetat med olika delar av verksamheten för att svara upp mot Arbetsmiljöverkets krav.

Det handlar om förtydligande av våra nuvarande rutiner samt några nya rutiner för vårt systematiska arbetsmiljöarbete och vår intranätsbaserade personalhandbok. Vi har till exempel förbättrat uppföljning av arbetsmiljön vid förändringar, i medarbetarsamtal, i medarbetarenkäten, vid skyddsronder och arbetsplatsträffar.

Under hösten har dessutom samtliga chefer på alla nivåer genomgått en tredagars arbetsmiljöutbildning för att bättre förstå och tillämpa regelverket och kraven för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (AFS 2015:4). Utbildningen har genomförts med hjälp av extern konsult, enligt krav från Arbetsmiljöverket. Prevent samt Previa som är auktoriserade i området har gjort stora insatser!

Samtliga chefer har också genomgått, och kommer att fortsätta, utbildning för hantering av konflikter och kränkande särbehandling. Även här kommer Previa att vara en resurs.

Vi har också sett över hur vår arbetsmiljöenkät AKKA på bättre sätt kan ligga till grund för vidare riskbedömningar och handlingsplaner för vårt arbetsmiljöarbete.

Inspektionen kräver också större delaktighet bland medarbetarna och större möjlighet att delta i det dagliga arbetsmiljöarbetet. Tillsammans med de fackliga organisationerna har pastoratet nu fått fler skyddsombud inom verksamhetsområdet, och arbetet med att rekrytera ännu fler pågår. Likaså arbetar vi tillsammans med de fackliga organisationerna för att skapa bättre förutsättningar för skyddsombuden att kunna göra sitt arbete.

Skyddsombuden ska ingå i det systematiska arbetet vid skyddsronder, tillbud och riskbedömningar och finnas med vid pastoratets årliga introduktionsdag för nyanställda. Vi kommer också att erbjuda behovsanpassade arbetsmiljöutbildningar för samtliga anställda en gång om året, så att också arbetsmiljöfrågor naturligare ingår i det dagliga arbetet.

-          Vi är varandras arbetsmiljö, är ord som vi ofta säger till varandra, och under de här senaste månaderna har vi alla fått uppleva att detta verkligen är sant, och att vi nu tillsammans har tagit krafttag, och skaffat oss fler redskap och också framtida återkommande mötesplatser för att medverka till att varje enskild medarbetare får en riktigt bra arbetsmiljö, som befrämjar hälsa och glädje, sammanfattar kyrkoherden Kristian Lillö