S:t Olofs kyrka

Virtuell rundtur i S:t Olofskyrkan

S:t Olofskyrkan ligger på Jönköpingsgatan 23. Den 5 juni 1956 invigde biskop Nygren S:t Olofskyrkan. Arkitekt var Filip Lundgren. S:t Olofskyrkan byggdes för att tillgodose ett stort behov av en gemensam samlingslokal för den kyrkliga verksamhet som växte fram i kvarteren runt Jönköpingsgatan.

Utifrån sett är klockstapeln på gården det tydligaste tecknet på att här finns en kyrka.
Nidaros helgon S:t Olof har fått ge namn till kyrkan.

S:t Olofskyrkan är byggt i ett plan med källare. Byggnaden är i tegel. Kyrksalen har ett härligt målat altarfönster från golv till tak. Samlingslokalerna placerades i källarplanet. S:t Olofskyrkan byggdes till med en stor samlingslokal och utrymme för barntimmelokal, samt kök och expeditionsrum på markplan.Tillbyggnaden invigdes 1987.

Besöka kyrkan

Om du vill besöka kyrkan när den är stängd kontakta Gustav Adolfs församlingsexpedition.